Agnes Obel @ De Spil: Spreken is zilver, zingen is goud

© Koen Keppens

De Deense singer-songwriter Agnes Obel speelde op de derde avond van haar Belgische tournee een geslaagde afwisseling van oud en nieuw werk. Het publiek werd getrakteerd op exclusieve previews van haar tweede plaat, die dit jaar zou verschijnen.

DA GIG: Agnes Obel in De Spil, Roeselare op 14 mei

IN EEN ZIN: Melancholisch pianospel gebracht door een ingetogen Scandinavische jonkvrouw en haar twee vrouwelijke kompanen. Girlpower!

HOOGTEPUNTEN: The Beast, Just So, Riverside, Brother Sparrow en voorprogramma David Lemaître

DIEPTEPUNTEN: Het onverstaanbare gemompel dat voor bindteksten moest doorgaan

BESTE QUOTES: ‘I hope you’re not falling asleep’, ‘This is my boyfriend’, wijzend naar een van de geluidsmannen

Het moet ergens in de zomer van 2011 geweest zijn dat het mysterieuze ‘Riverside’ voor de eerste keer onze oren binnensijpelde. Meteen bewaarden we de lyrics in een notitie op onze gsm, klaar om te googelen welke tengere deerne verantwoordelijk was voor deze harmonieuze pianoballades. De alwetende zoekmachine presenteerde het antwoord feilloos: Agnes Caroline Thaarup Obel. En er was nog goed nieuws: haar debuutplaat ‘Philharmonics’ lag al in de rekken sedert 2010.

Sinds die zomer echter, waarin Obel zichzelf wereldwijd op de kaart zette en het Belgische festival Gent Jazz en de Botanique een bezoek bracht, bleef het stil rond de Deense. Ze kondigde en passant wel nog een nieuwe plaat aan, maar trok zich daarna zonder al te veel toeters en bellen terug in een Berlijnse studio. Het was dan ook onverwacht nieuws dat Obel een Belgische tournee -die wegens gezondheidsproblemen van december vorig jaar naar mei 2013 werd verzet- had gepland om haar nieuwe worp voor te stellen. En alhoewel het album tot op de dag van vandaag nog altijd het daglicht niet heeft gezien, was Obel wel zo vriendelijk om haar publiek live te trakteren op enkele nieuwe nummers.

Polaroidwaardige sneeuwlandschappen
En bij nieuwe nummers hoort ook een nieuwe bezetting, zo blijkt. Het pianospel en de zanglijnen van Obel werden de voorbije jaren live bijgestaan door celliste Anne Müller, maar deze keer transformeerde het duo naar een trio met behulp van een splinternieuwe violiste. De drie openden met het dramatische, instrumentale nummer ‘Wallflower’, dat naadloos overging in titeltrack ‘Philharmonics’, beide terug te vinden op het gelijknamige debuutalbum. Ook het speelse ‘Beast’ passeerde de revue, dat door de ondersteuning van het hernieuwde strijkduo nog voller klonk dan op de plaat. We haalden ons moeiteloos de Deense polaroidwaardige sneeuwlandschappen en geïsoleerde blokhutten voor de geest.

Muziek zegt meer dan duizend woorden
Na deze sterke openers mompelde Obel een eerste ‘goeie avond, dank u wel’. Wie de schuchtere Deense wou verstaan, moest werkelijk over een uitstekend gehoord beschikken. Het was niet zo dat ze niet wou interageren met het publiek, haar stemvolume kon de boodschap simpelweg niet over brengen. Gelukkig zijn haar zangkwaliteiten beter dan haar spreekkwaliteiten, en zette Obel het optreden -na een klein technisch probleem-verder met ‘Katie Cruel’, een traditioneel Amerikaans folklied dat op het album terug te vinden is als bonusnummer.

Ook het duistere ‘Louretta’, een pure, instrumentale parel, en de cover van John Cales’ ‘Close Watch’ vulden de zaal, waarna het tijd was voor een -titelloos- nieuw nummer. Helemaal stil werd het tijdens ‘Riverside’, haar succesnummer dat door de zaal op een lawine aan geroezemoes werd onthaald, en samen met opvolger ‘On Powdered Ground’ een van de hoogtepunten van de set vormde. Bisnummers werden gepresenteerd in de vorm van ‘Smoking Mirrors’ en ‘Brother Sparrow’, waarvoor Müller haar cello even inruilde voor een gitaar.

Een eerste indruk? Wij vermoeden dat Obel grotendeels dezelfde richting zal uitgaan met haar tweede plaat. Dezelfde feeërieke pianodeuntjes, dezelfde melancholische meerstemmigheid, dezelfde mystieke atmosfeer. Ook het nieuwbakken ‘Smoking Mirrors’ en ‘Words Are Dead’, dat iets heeft van Kate Bush, doet hetzelfde vermoeden. Ons niet gelaten: het is een formule die eerder al bewezen heeft te werken.

Janne Degryse

De setlist: Wallflower / Philharmonics / The Beast / Katie Cruel / Louretta / Onuitgegeven nummer / Close Watch / Just So / Words Are Dead / Riverside / On Powdered Ground / Brother Sparrow / Smoking Mirrors Naast haar passage aan muziekfestival Dranouter op 4 augustus, komt de Belgische tournee van Agnes Obel de komende dagen ook nog naar de volgende steden:
15/05: Palais des Beaux-Arts, Charleroi
16/05: De Warande, Turnhout
20/05: CC Hasselt, Kuringen