Wallace Vanborn levert een plaat af die zo in de Vlaamse canon kan

Rock van bij ons die niet als dusdanig klinkt en bovendien uitstekend is. Voor wie ze nog niet kent: Wallace Vanborn is een band uit Gent.

De vorige plaat van drummer Sylvester Vanborm, bassist Dries Hoof en zanger-gitarist Ian Clement, The Orb We Absorb uit 2014, werd opgenomen in de Californische woestijn met topproducer Chris Goss. Dit keer volstond een pand langs een spoorweg in Gentbrugge en produceerden de drie zichzelf. Uitgaan van eigen kracht heet dat.

Oftewel: punch, een eigenschap die A Scalp for the Tribe uitvoerig etaleert zonder in gemeenplaatsen te vervallen. Het mooiste is dat Wallace Vanborn dat klaarspeelt op de ouderwetse manier: met stuk voor stuk solide songs en een uitgekiend evenwicht tussen variatie en coherentie.

Wallace Vanborn levert een plaat af die zo in de Vlaamse canon kan

Misschien is balans voor Ian Clement, die de afgelopen vijf jaar leerde zijn waanbeelden te beteugelen, wel de positie waarin hij op zijn best is. Zelden klonk zijn forse, van veel longinhoud profiterende maar nooit hanige stem zo overtuigend. Men zou kunnen denken aan het keelgeluid van James Petralli van White Denim, en nu die bijzonder plooibare rockband toch is genoemd: ook Wallace Vanborn wringt zijn songs in genoeg bochten om de voorspelbaarheid een neus te zetten. We verwijzen naar de talloze gevleugelde melodieën en de kundig in de hand gehouden breaks en tempowissels. Alsook, lukraak, naar die spacerocksequentie in het schitterende Heart Is Where the Home Is of de voodooambiance à la Millionaire in Mastering Ascension.

Voor elke plaat dienen moeilijke keuzes gemaakt, maar hier moeten dat steevast de goeie zijn geweest. Devil in a Brother schiet met zijn opruiende ‘ check one revolution check check one!‘-refrein het mijnenveld van de raprock op, maar blijft goddank een eind uit de buurt van Limp Bizkit. De strak beukende riff in Am I the One You’re Looking For had makkelijk kunnen worden opgeklopt tot metal, maar dan zou het te veel buitenbeentje zijn geweest op wat uiteindelijk een uitmuntende, harde rockplaat is geworden.

Het heldere en mokerende geluid is de kers op de taart. Ligt de verdienste bij de eigen productie (‘met technische ondersteuning van Sebastian Omerson’), bij de mix van Koen Gisen of de mastering van de Amerikaan Maor Appelbaum? U vraagt ons beter iets over diergeneeskunde, maar we weten wel dit: A Scalp for the Tribe klinkt gewéldig.

Geen idee welke leerstof nieuwkomers, schoolkinderen en andere weerlozen in de toekomst nog opgelegd zullen krijgen, maar als ooit het lijstje van beste Vlaamse rockplaten van 2019 dient afgedreund: A Scalp for the Tribe hoort bovenaan.

Wallace Vanborn – A Scalp for the Tribe

Streamtips: Heart is Where the Home Is // He’s a She // Mastering Ascension

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content