Pleitte twee jaar geleden al in haar voordeel: Only Girl, een gezellig gezapige neosoulsingle waarop raprekel Vince Staples zich van zijn meest omfloerste kant liet zien, in goede banen geleid door producer par excellence Kaytranada. Mooie namen, en zo tekenen er nogal wat present op dit officiële debuut. Fusionmeester Thundercat bijvoorbeeld, die opener Body Language het territorium van Erykah Badu in duwt, inclusief dwarsfluit ...

Pleitte twee jaar geleden al in haar voordeel: Only Girl, een gezellig gezapige neosoulsingle waarop raprekel Vince Staples zich van zijn meest omfloerste kant liet zien, in goede banen geleid door producer par excellence Kaytranada. Mooie namen, en zo tekenen er nogal wat present op dit officiële debuut. Fusionmeester Thundercat bijvoorbeeld, die opener Body Language het territorium van Erykah Badu in duwt, inclusief dwarsfluit en kabbelende jazzbas. In Miami zit Dave Sitek (TV on the Radio, Yeah Yeah Yeahs) mee aan het stuur tijdens een rondje carpoolen van spaghettiwestern naar gangsta paradise. Steve Lacy van The Internet besprenkelt Just a Stranger met een handjevol futuristische funkmagie. Is de Colombiaanse Kali Uchis (24) dan het zoveelste mainstreampoppetje dat mits klinkende namen uit de indiekosmos naar krediet hengelt? Toch niet. Uchis studeerde op jonge leeftijd piano en saxofoon, toerde met soulmarchand Leon Bridges en was een van de gasten op Humanz, de recentste worp van Gorillaz. De voornaamste orentrekker in aanloop naar Isolation was dan ook After the Storm, zwoele r&b met p-funklegende Bootsy Collins en BadBadNotGood die bruist als een halve kilo pas op de grill gedeponeerde wagyurundsteak. Tijdens Tyrant laat Uchis de hoogste vocale toppen aan de Britse belofte Jorja Smith, onder de zomerparasol van producer Sounwave (zie Kendrick Lamars Bitch, Don't Kill My Vibe). Het isolement uit de titel is níét van het type waar Ian Curtis van Joy Division zich ooit dubbel bij plooide: op het hele album zijn welriekende bloesems en bloemenweides waar te nemen. Soms iets té nadrukkelijk, zoals in de in het Spaans gezongen reggaeton van Nuestro planeta en in het op maat van dansworkshops gesneden Dead tot Me, maar evengoed verrassend fris, zoals de naïeve, met de wimpers knipperende synthpop van In My Dreams, waar Damon Albarn zijn synths laat zoemen als een vlucht verliefde hommels. Knoop het in uw oren: naast Shakira telt Colombia nóg een popster met pit. En als op 5 juli de zon brandt boven de wei van Werchter, zal dat deels aan Kali Uchis te danken zijn.