Brittany Howard (Alabama Shakes) zweet haar ellende uit met vurige soloplaat ‘Jaime’

Seksualiteit, racisme, religie, familiale trauma’s: Alabama Shakes-frontvrouw Brittany Howard zweet het allemaal uit op een openhartige, vurige, zuigende soloplaat.

Toen Alabama Shakes in 2015 Sound & Color uitbracht, bleek de groep op veel meer te broeden dan alleen de garagerock-‘n-soul van het succesdebuut Boys & Girls (2012). Futuristische funk en psychedelische r&b drongen het klankbeeld binnen. Maar voor zangeres en gitariste Brittany Howard was dat niet genoeg. Afgeschud die Shakes dan maar, en ook haar kar opnieuw aan de harde rockkliek Thunderbitch of het akoestische damestrio Bermuda Triangle haken was geen optie. Jaime is voor Brittany Howard simpelweg me-time.

Jaime is genoemd naar het oudere zusje dat Howard verloor aan oogkanker toen ze zelf negen was. Toch gaat de plaat in wezen over haarzelf. Volgens de info die de songs ons aanreiken, is dat dus: een vrouw die van vrouwen houdt, geboren is uit een blanke moeder en zwarte vader en christelijk is zonder het obligate zondebesef er voor lief bij te nemen. ‘I can’t help the way that I was born to be’, luidt ergens een sleutelregel. Dat is allerminst als excuus bedoeld.

Brittany Howard (Alabama Shakes) zweet haar ellende uit met vurige soloplaat 'Jaime'

Zo zet Howard in het op hiphop en funk vingerknippende He Loves Me een God neer die er chill mee is dat ze geregeld iets groens rookt en te veel drinkt. Georgia is een schets van de onschuld van ontluikende lesbische liefde. Het (iets te veel) op de wijze van Curtis Mayfield gaargekookte Stay High klutst die geneugtes dan weer langoureus samen: ‘I just want to stay high with you.’

Jaime druipt van de broeiige sferen en klaterende klanken, en trekt zich van geijkte structuren geen bal aan. De zuurstof in de synthgospel Run to Me is zo dik dat men er plakjes van kan snijden. Stijlen slingeren: in het zog van de aan Erykah Badu schatplichtige slow jam Tomorrow volgt de solitaire gitaarmeditatie Short and Sweet, en 13th Century Metal, met voorsprong de zonderlingste song, begint met een vlammende preek (‘W e are all brothers and sisters!‘) en mondt uit in een wilde, tipsy chant met love als hoogste woord.

Die ogenschijnlijke stuurloosheid begrijpt men pas goed via Goat Head, waarin Howard een familiale omerta doorbreekt. Stukgesneden autobanden en een geitenkop op de achterbank: ziedaar de respons die haar ouders in het Amerikaanse zuiden ooit op hun raciaal gemengde huwelijk hadden gekregen. Op een plaat waarmee Howard met elke lichaamsvezel wil tonen wie ze is en wat haar gevormd heeft, móést die ontboezeming simpelweg de wereld in.

Jaime bevat niet één vlotte garagerock-‘n-souldeun, enkel magnetiserende deep cuts: goudkorrels waarvoor men moeite moet doen om ze te zien blinken. Een moedige, eigengereide plaat.

Brittany Howard – Jaime

Streamtips: He Loves Me // Goat Head // Stay High

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content