Brussels electrotrio VUURWERK op South by Southwest in Texas: ‘Keep Austin weird!’

Thieu Seynaeve van VUURWERK in Austin, Texas. © Maxime Desmet
Michael Ilegems
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Gewapend met een gloednieuwe EP opent het Brusselse electrotrio VUURWERK straks de showcase-avond van Pukkelpop en Disco Naïveté op South by Southwest. ‘En daarna spelen we ginder nog in een progressieve gay bar en op een barbecue’, vertelt de band vanuit de badkamer van haar hotel in Austin, Texas.

Ze zijn nog maar net terug van een optreden in de door David Lynch ontworpen club Silencio in Parijs of Thieu Seynaeve, Jergan Callebaut en Sjam Janssens van VUURWERK – een act die het intieme aan het dansbare wil koppelen en u mogelijk bekend is van zijn single met Climb X alias Max Colombie en deze remix van Bon Iver – hangen alweer rond op het grootste showcasefestival ter wereld, South by Southwest. Ze arriveerden eind vorige week in Austin, Texas, en zagen al showcases van Stromae, Run The Jewels en Future Islands.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

South by Southwest – behalve een muziekfestival ook een vooraanstaand film- en technologie-evenement – is een indrukwekkend gebeuren, aldus Thieu. ‘Er is een convention center waar ongelooflijk veel te doen is. Dat is het kloppend hart, zeg maar. Iedereen komt er samen. Maar ook in de dichte en verdere nabijheid daarvan – Austin heeft een relatief klein centrum, maar er zijn nog heel veel suburbs – bulkt het van de cafeetjes en pop-upbars. Waar je ook gaat in de stad, staat een podium opgesteld. Ik schat dat er zo’n honderd officiële podia zijn, en nog eens minstens even veel onofficiële. Iedereen die je tegenkomt, heeft het over South by Southwest. Muzikanten, regisseurs, app-ontwikkelaars: ze spreken je op restaurant of in het hotel allemaal aan. Gisteren nog een pint gedronken met een of andere punkrockband die naast ons verblijft en op een gegeven moment kwam binnenvallen bij een van onze repetities. Het is, kortom, een heel dynamische omgeving, en er heerst een positieve sfeer. De mensen zijn hier heel fel bezig met vrijheid van expressie, en met zich raar kleden. ‘Keep Austin weird‘, zoals de locals hier zeggen.’ (lacht)

#tonight #something #special!!!! #vuurwerk #runtellsecrecy #sxsw #stromae ????????????

A photo posted by VUURWERK (@runtellsecrecy) on

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Dat ook klinkende namen als Snoop Dogg present tekenen, toont volgens Thieu aan dat South by Southwest een festival is waar je als artiest gezien wil worden. Maar wat moet je doen om er als relatief jonge band in het oog te springen? ‘Je ziet ze hier voortdurend rondlopen, de muziekbonzen met hun speciale badges. Maar wij zijn niet meteen van plan daar een praatje mee te gaan slaan. We zijn hier om ons eigen ding te doen. Er zullen sowieso belangrijke mensen komen kijken. Vinden ze ’t goed, dan zullen ze ons wel onthouden.’

Vanavond opent VUURWERK de door Pukkelpop en muziekblog Disco Naïveté georganiseerde showcase-avond in hartje Austin. ‘Zowel Jarri (Van der Haegen, die de muziekblog Disco Naïveté runt, nvdr.) als de organisatoren van Pukkelpop ondersteunen ons al van bij het begin. Toen zij hoorden dat we interesse hadden in South by Southwest, waren ze heel enthousiast om ons te boeken. We zullen minder lang spelen dan gewoonlijk – dat hoort nu eenmaal zo op een showcasefestival. Tijdens Belgische concerten proberen we een soort totaalervaring te creëren, door de muziek traag op te bouwen en met visuals te werken. Straks zullen we het kort en krachtig moeten houden. Het is hier ook verboden beelden op de reclamebanners te projecteren. Maar we gaan op visueel vlak wel iets proberen.’

Brussels electrotrio VUURWERK op South by Southwest in Texas: 'Keep Austin weird!'

De Amerikanen mogen zich alvast verwachten aan songs uit Warrior, de nieuwe driedelige EP van VUURWERK die zonet gelanceerd werd. Voor het titelnummer kroop Sylvie Kreusch van Soldier’s Heart achter de microfoon. ‘We hebben haar ooit bezig gezien op een festival en zijn ermee bevriend geraakt’, vertelt Jergan. ‘De ganse EP is rond haar stem gebouwd. Sommige songs lijken instrumentals, maar toch is Sylvie ook daar vocaal aanwezig.’

‘Volgende week verschijnt de clip bij Warrior’, voegt Thieu eraan toe. ‘Die brengt twee mensen in beeld die elkaar verliezen en elkaar nadien ook nooit meer terugvinden. De clip gaat – net als het nummer – over magnetisme, over aantrekken en afstoten. Het is een soort Griekse tragedie, als je wil. Er zitten ook Franstalige quotes in. We zijn dan ook in Frankrijk gaan filmen. Daar zijn de hulpdiensten ons wel uit de nood moeten komen helpen met een reddingsboot, omdat we vast zijn komen te zitten op een strand tussen de rotsen.’ (lacht)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Na de Pukkelpopshow volgen er voor VUURWERK nog twee andere optredens in Austin. ‘We gaan morgen met de Britse band Tropics optreden in The Iron Bear, een progressieve gay bar. (lacht) En daarna spelen we nog op een soort barbecue-event.’

En behalve muziek spelen, werken de mannen van VUURWERK ginds ook aan een documentaire. ‘Onze eerste werktitel was: We shouldn’t have been here. Op voorhand dachten we namelijk dat de filosofie van VUURWERK – een ‘diepgaand’ muzikaal verhaal vertellen dat zich langzaam opbouwt – niet echt aansluit bij een festival als South by Southwest, dat op zoek is naar de snelle bevrediging en een organisatie heeft die alles heel strak in de hand wil houden. ‘Als jullie onofficiële shows spelen, komen jullie de States de komende tien jaar niet meer in’, mailde die organisatie vooraf. Wat een totalitair gedoe, meenden wij. Maar nu we hier zijn, blijkt dat toch allemaal wel mee te vallen (lacht). Het is een heel organisch festival, en de Texanen blijken heel authentieke mensen te zijn. We gaan het in onze docu dus minder hebben over de organisatie van South by Southwest, maar des te meer over het leven hier en hoe wij daarmee interageren. We zijn bij mensen thuis en in fabrieken gaan filmen, vooral in de buitenwijken.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content