Naar eigen zeggen kreeg pop-artkunstenaar Richard Hamilton amper 200 dollar van The Beatles voor zijn idee om de opvolger van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band simpelweg The Beatles te noemen en de hoes hagelwit te laten, op de bandnaam in reliëfdruk en het serienummer na dan. Achteraf gezien een peulenschil, want de hoes is vandaag een begrip. Na The White Album kwam de pikzwarte, titelloze plaat van Metallica en kwam Weezer op de proppen met blauwe, groene en rode platen. Danger Mouse bracht in 2004 zelfs The Grey Album uit, een mash-up van The White Album en Jay Z's The Black Album.
...

Naar eigen zeggen kreeg pop-artkunstenaar Richard Hamilton amper 200 dollar van The Beatles voor zijn idee om de opvolger van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band simpelweg The Beatles te noemen en de hoes hagelwit te laten, op de bandnaam in reliëfdruk en het serienummer na dan. Achteraf gezien een peulenschil, want de hoes is vandaag een begrip. Na The White Album kwam de pikzwarte, titelloze plaat van Metallica en kwam Weezer op de proppen met blauwe, groene en rode platen. Danger Mouse bracht in 2004 zelfs The Grey Album uit, een mash-up van The White Album en Jay Z's The Black Album. In het kader van de vijftigste verjaardag van The White Album vroeg Studio Brussel aan vijftien kunstenaars om het iconische witte vierkant te pimpen. De nieuwe werken, van een kubistische fotocollage tot een lamp, worden geveild ten voordele van De Warmste Week. Knack Focus sprak met vier artiesten die meewerken aan het project.Straatartiest Bué The Warrior, né Dave The Rop, kent The Beatles naar eigen zeggen niet zo goed, of toch niet als muziekgroep. Wel leerde hij via zijn grootvader Eduard, een van de eerste medewerkers van Willy Vandersteen, de animatiereeks over The Fab Four kennen. In die serie, die in de tweede helft van de jaren zestig liep, draafden de getekende versies van Paul, John, George en Ringo op in korte verhaaltjes, gebaseerd op de teksten van Beatlesnummers. Met 'zijn' albumhoes brengt De Rop een ode aan de reeks, en dan vooral aan bedenker Al Brodax. 'Ik heb de figuren naar mijn hand gezet en ze onder meer wat wildere haren gegeven. Ik vond het de max, al moest het allemaal wel snel gebeuren. Ik woon namelijk in Mexico en had maar drie dagen in België om de tekening af te werken. Het moest zo op den bots gebeuren dat ik zelfs geen tijd had om nog eens naar de plaat te luisteren. ''Toen ik alleen ging wonen, heb ik uit de platenkast van mijn ouders enkel Beatles-platen meegenomen', zegt Dennis Tyfus, in afwachting van een hoger bod de grootste lorejas van de Vlaamse kunst. 'Ik vind ook wat er rond de band gebeurde heel interessant. De link met de Fluxus-beweging bijvoorbeeld, via Yoko Ono, en International Times Magazine, een hip kunstmagazine dat onder meer gesponsord werd door Paul McCartney. The Beatles speelden een grote rol in de tegencultuur, en de hoes van The White Album is natuurlijk een van de beste aller tijden. Een bizar, maar geniaal statement van de grootste band uit die periode, waarmee ze alle reclamejongens een neus zetten.' 'Ontwerper Richard Hamilton is een meester in droge popart, maar hij heeft ook prachtige fotocollages gemaakt, onder meer met Dieter Rot, een van mijn persoonlijke favorieten', wijdt Tyfus verder uit. Ook hij maakte voor De Warmste Week een fotocollage, en wel van de portretten van de bandleden die binnenin het album zitten. Het is een referentie die alleen de kunstenaar zelf kan begrijpen. 'Ik woonde ooit samen met iemand die net als ik een grote platencollectie had. Op een van zijn Beatlesplaten stond ook zo'n collage. "Is dit een bootleg?" vroeg ik aan mijn maat, omdat ik zo'n hoes nog nooit gezien had. Bleek zijn vader die foto's te hebben uitgeknipt en op de hoes te hebben geplakt.'Fien Muller maakt samen met haar partner Hannes Van Severen al jaren furore in de designwereld. Met hun meubels overstijgen ze het louter functionele en zitten ze ergens tussen design en kunst in. Het duo wilde de eenvoud van het hoesontwerp maximaal bewaren en er zo weinig mogelijk aan veranderen. 'We hebben de elpee enkel opengevouwen, hem aan de muur gehangen en er een lamp achter gemonteerd. Een plat object is zo driedimensionaal geworden, en de muziek staat letterlijk in de schijnwerpers', legt Muller uit.'Ik leg bijna nooit spontaan een plaatje van The Beatles op, maar uiteraard heb ik respect voor de groep als icoon', zegt de kunstenares. 'Als ik naar hun muziek luister, komt de nostalgie altijd om het hoekje kijken, omdat ook mijn ouders veel naar The Beatles luisterden.'Dat tekenaar, schilder en beeldhouwer Gideon Kiefer een zwak heeft voor The Beatles, mag geen wonder heten. Zijn beste vriend is immers Novastar-zanger en beatlofiel Joost Zweegers. 'We kennen elkaar al van in onze kleuterjaren. We groeiden samen op, speelden ooit samen in een bandje en wisselden muziek uit. Elke keer als hij een nieuwe elpee kocht, zaten we samen op zijn kamer te luisteren. De muziek van The Beatles trof mij vanaf de eerste noot, alsof ik die eigenlijk al heel lang kende. Het zijn universele nummers, die ook nog doorschemert in de muziek die vandaag gemaakt wordt.'Kiefer stapte snel af van het idee om een eerbetoon te brengen aan The Fab Four en beschouwde de witte hoes als een canvas. 'Ik heb het plastic laagje eraf geschuurd en er een nieuw werk op geschilderd: een doek dat over een witte leegte hangt. Geen vierkant, zoals het origineel, maar wel een rechthoek. Ik wilde vooral geen kopietje maken.'Wie scherpe ogen heeft, ontwaart linksonder een fragmentje uit Dear Prudence, Kiefers favoriete nummer op The Beatles. 'Het is die baslijn. Zodra ik die hoor, kan ik het niet laten om de radio iets luider te zetten.'