'We kunnen allemaal concluderen dat Zoutelande van BLØF het beste nummer van 2017 is. Als je het nog niet kent, heb je géén muzieksmaak. Er bestaat een versie met Belg en een versie zonder Belg [...] Vind je de versie met Belg het beste? Dan heb je een goede smaak van muziek. Vind je de versie zonder Belg het beste? Dan weet je niet wat je aan moet met je leven.'
...

'We kunnen allemaal concluderen dat Zoutelande van BLØF het beste nummer van 2017 is. Als je het nog niet kent, heb je géén muzieksmaak. Er bestaat een versie met Belg en een versie zonder Belg [...] Vind je de versie met Belg het beste? Dan heb je een goede smaak van muziek. Vind je de versie zonder Belg het beste? Dan weet je niet wat je aan moet met je leven.'Aan het woord is FC Roelie, een Nederlandse vlogger met meer dan 260.000 volgers die vooral filmpjes maakt over hoe hij gamet, maar vorige maand toch op zijn eigen manier een lans wilde breken voor BLØF en Geike Arnaert. Om u een idee te geven van waar hun Zoutelande vandaag, vijf maanden na de release staat, moet u weten dat het nummer op het moment dat wij dit schrijven 16,2 miljoen keer gestreamd is. Toegegeven, hiphoppers als Ronnie Flex en Lil' Kleine zetten voor dat cijfer hun laptop nog niet aan, maar voor een Nederlandstalige niet-hiphoptrack is het wel een stunt. Om u een idee te geven: Goud van Bazart, die andere niet-hiphophit die de laatste jaren in ons taalgebied te noteren viel, is 5 miljoen keer gestreamd. Voor die paar mensen die het laatste halfjaar hun radio niet hebben aangezet: Zoutelande is een cover van Frankfurt Oder, een nummer uit 2011 waarmee het Duitse broer-zusduo Bosse deelnam aan de preselecties van het Eurovisiesongfestival. Het enige wat BLØF moest doen om daarmee de ether te beheersen, is de tekst vertalen, van het tuinhuis een strandhuis maken en Geike Arnaert inschakelen, nadat twee Nederlandse zangeressen niet voldeden. Op de oorspronkelijke versie, die op het album AAN staat, zingt Arnaert niet mee. Een singleversie opnemen met haar was deels een marketingzet, gaf de band al toe, en dat is logisch: wanneer gerespecteerde artiesten uit twee verschillende landen samenwerken, bedienen ze een grotere markt. 'Volgens mij heeft de inbreng van Geike Arnaert ervoor gezorgd dat het lied de cross-over heeft kunnen maken naar de hitzenders. Slim van beide partijen', analyseert VRT-muziekcoördinator Gerrit Kerremans.'Radio 2 draaide het al voor het eerst in oktober. MNM en Q-music pikten het pas in januari op', zegt Kerremans. 'Zoutelande wordt op dit moment op alle Vlaamse zenders gedraaid, op Studio Brussel en Klara na. Op zich is het niet uitzonderlijk dat een grote hit op alle zenders aan bod komt, wel dat het een Nederlandstalig nummer is.' Wat Kerremans ook opvallend vindt, is dat het nummer al heel lang gestaag aan het groeien is, en dat in een periode waarin de houdbaarheid van nieuwe muziek steeds sneller verstrijkt door het almaar groeiende aanbod.Wat zeker is, is dat de samenwerking méér is dan de som der delen: de groep en de zangeres verstérken elkaar. BLØF is in Nederland al twintig jaar een gerespecteerde band, maar nummer 1-hits had de groep voor Zoutelande al niet meer gescoord sinds 2008. Nu hebben ze prijs én spelen ze op Pinkpop, het Nederlandse Rock Werchter zeg maar, een eer die ze sinds 2006 niet meer hadden gekregen. Ook Geike Arnaert heeft solo tot nu toe nooit het succes gehad dat ze met het duet heeft bereikt.Nog een belangrijke kanttekening: BLØF hééft het al eens geprobeerd in België, jarenlang zelfs, maar vulde hier nooit de hallen die ze in Nederland volkrijgt. 'Een paar jaar geleden hadden we besloten om onze singles niet meer actief te pluggen bij jullie', zei zanger Paskal Jakobsen daarover in Humo. 'We hadden het gevoel dat het Vlaamse kalf zo'n beetje verdronken was.' Kortom, vanuit de artiesten zelf is deze monsterhit niet te verklaren.Blote orenWie de huidige Ultratop 50 bekijkt, ziet past echt hoe bizar het succes van Zoutelande is. Het nummer prijkt er al weken in de hoogste regionen en staat deze week zelfs op nummer 1 boven Ed Sheeran, Drake, Dua Lipa en andere tot op de milliseconde geprepareerde popfenomenen. En toegegeven, muzikaal valt Zoutelande hard genoeg in huis om te voldoen aan alle normen van de Spotifygeneratie. Arnaert zingt haar eerste woorden na 8 seconden, het eerste refrein horen we na 32 tellen. Maar toch lacht bassist Peter Slager eens goed met de wetten van de streaming in Nederlandse media. 'Die golden dertig jaar geleden net zo goed, als je wilde dat je liedje op de radio werd gedraaid. Zo zitten de liedjes van The Beatles ook in elkaar. Een hit moet de luisteraar pakken. Daar hadden we niet allerlei data van Spotify voor nodig. Dat konden we met onze blote oren vaststellen.'Zit het geheim in de tekst van Zoutelande? Kort gesproken is het een verhaal van een koppel te zijn dat graag de kou trotseert, geen geld heeft en dus maar naar het gammele strandhuis van de ouders van de man trekt. Om daar te zien dat het goed is - dat ze bruisen zelfs - en dat ze zich kunnen verzuipen aan de drank van de vader des huizes. Dat blijkt wodka te zijn, een goedje waar bokking - een Noord-Nederlandse term voor haring - het perfecte hapje bij lijkt. Universeel herkenbaar? Nee, en de kans is groot dat je van de strofes weinig oppikt als je het nummer minder dan vijf keer hebt gehoord. Wat je wel meehebt na één luisterbeurt? 'Ik ben blij dat je hier bent, blij dat je hier bent.' Een beetje het idee van Toto's Africa: wie ons kan uitleggen hoe dat zit met die Kilimanjaro, Olympus en Serengeti krijgt een bak trappist van ons, maar dat de rains down geblessed moeten worden, staat als een paal boven water, of je nu op een chirofuif staat of in café Charlatan. Waar Toto euforie wil verspreiden, delen BLØF en Arnaert brokjes geborgenheid en romantiek, hoe verwrongen ook, uit. YouTubeFeit blijft dat Zoutelande niet alleen ouderen intrigeert. Het nummer begeestert luisteraars van alle leeftijden, ook fenomenen à la FC Roelie die er hun vlogs over volpraten en ook mensen die anders ver weg blijven van muziek in de moerstaal. Getuige daarvan zijn de commentaren onder de videoclip op YouTube, grotendeels gepend door mensen die normaal 'geen fan zijn van Nederlandstalige muziek', maar Zoutelande de hemel in prijzen.'Dat een Nederlandstalig nummer Vlamingen én Nederlanders kan raken, is niet evident, maar als het gebeurt, hebben we de neiging om onze liefde voor het nummer met iedereen te delen, uit chauvinisme', zegt Kerremans. 'En verder is Zoutelande gewoon een goed, poppy lied. Ook dat is het mooie aan muziek, dat succes niet altijd te verklaren valt.'