20 jaar Auto-Tune: hoe een stukje olietechnologie het geluid van de pop bepaalde

06/11/18 om 16:26 - Bijgewerkt op 09/11/18 om 09:53
Uit Knack Focus van 07/11/18

Deze maand is het precies twintig jaar geleden dat Cher Believe uitbracht en de wereld voor de eerste keer met Auto-Tune kennismaakte. Het zou het begin blijken van een bijzonder verhaal over olietechnologie, speelgoedmicrofoons, cyborgs en liefdesverdriet. Een verhaal dat het geluid van de vroege eenentwintigste eeuw heeft bepaald.

Het is in het tweede couplet dat je het voor de eerste keer duidelijk hoort. 'And I can't break through/ There's no talking to you', zingt Cher over een eurobeat. Wanneer ze 'can't' zingt, lijkt haar stem even te bevriezen. Het is bijna een glitch, als een androïde in een eightiessciencefictionfilm die even hapert en haar stiekeme robotgelaat openbaart - in de videoclip zie je het beeld ook even verspringen. Alleen: het is geen hapering. Wanneer ze even later 'It's so sad that you're leaving/ It takes time to believe it' zingt, hoor je het opnieuw in 'sad' en 'time', haar stem die heel even in bits en bytes verandert en dan weer menselijk wordt.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners