Na een lange dag werken op het veld en in de stallen wil ik bij het vallen van de avond al eens graag wat ontspannen. Alleen is mijn aandachtsspanne intussen zo kort dat ik een uur naar een aflevering kijken soms wat lang. Vind.

Die avonden kom ik terecht op YouTube. Op YouTube staan heel veel uiterst boeiende, weldoordachte en intellectueel prikkelende video's.

Of niet? Ik weet het niet. Ik laat die alleszins massaal links liggen ten voordele van onnozele zever.

Een jaar lang heb ik naar clips over de beste uitlaatgeluiden gekeken - ik was toen niet erg gelukkig.

Dan ben ik eens een tijdje in de wereld van de horlogerie terechtgekomen met meesterwerken als 5 Ways to Tell Your Watch Needs Service en Do All Watch Microbrands SUCK?

Heel rustgevend zijn de filmpjes van het flitsende Tech Ingredient, waarin bijvoorbeeld door middel van een experiment wordt uitgelegd hoe noise cancelling werkt. Begrijp je het daarna echt? Amper. Maar je slaapt wel rustig.

Mensen associëren links met slechte seks.

Ik keek ooit elke avond naar recensies van smartphones. Dan zei ik tegen een vriend bijvoorbeeld: 'Vanavond eens zien wat die nieuwe Oppo F9 Pro op het vlak van night mode-beelden doet. Ook toen was ik niet erg gelukkig.

En nadien, ongetwijfeld omdat het logaritme raadde dat ik niet erg gelukkig was, kwam ik via enkele School of Life-filmpjes terecht in een YouTube-scene die ik zou omschrijven als 'Mannen motiveren mannen'.

Het man-zijn is natuurlijk in crisis. Er wordt opnieuw positie gezocht nu de regels veranderen, en in een drukbezocht deel van het internet wordt het zo voorgesteld: je hebt bètamannen en die zijn keistom, en je hebt alfamannen en die zijn cool en zo wil je zijn. Hóé moet je dat zijn? Hier zijn dan 56.390.390 YouTube-filmpjes van mannen die in essentie reclame maken voor haarproducten of goedkope horloges - microbrands SUCK, wist ik gelukkig - en die reclame vermommen in tips over hoe je flink rechtop loopt of waarom een mooi pak je tonnen vrouwen gaat opleveren en een ongewassen T-shirt - dit raad je nooit - helemaal geen. En al je vrienden gaan je in de steek laten! Echt! Koop nu shampoo via de link below the video!

Dit wist je misschien ook niet, maar ik geef het maar mee: alle vrouwen in de wereld zijn precies hetzelfde. Ja, echt!

Het duurde even voor ik doorhad dat alfa en bèta in al die filmpjes niet zozeer een biologische of sociologische betekenis dragen, maar wel een politieke. Bèta staat voor links en wordt als slap, maar ook onbetrouwbaar en hypocriet gezien. En als de bèta al seks heeft, dan is hij er zeker heel slecht in. Alfa staat voor rechts, wordt beschreven als krachtig en correct, maar blijft ook steken in vreselijk achterhaalde vrouwbeelden. Dit wist je misschien ook niet, maar ik geef het maar mee: alle vrouwen in de wereld zijn precies hetzelfde. Ja, echt!

Door de mannen-motiveren-mannenfilmpjes heb ik een vermoeden ontwikkeld over waarom links zo in het slop zit. Mensen associëren links met slechte seks, net zoals ze tofu associeren met zure winden laten. De eerste alfabom op links, die gaat volgens mij heel ver raken. Al was het maar dankzij al die rechtse kiezers. Zeg dat YouTube het gezegd heeft.