Wie was Frank Zappa, wat maakte hem zo uniek, en waarom moeten we minstens één keer Freak Out!, Uncle Meat en Sheik Yerbouti door de speakers laten knallen? Het zijn conventionele ambities die deze chronologisch vertelde docu koestert, zeker gelet op zijn subversieve...

Wie was Frank Zappa, wat maakte hem zo uniek, en waarom moeten we minstens één keer Freak Out!, Uncle Meat en Sheik Yerbouti door de speakers laten knallen? Het zijn conventionele ambities die deze chronologisch vertelde docu koestert, zeker gelet op zijn subversieve sujet. Om Zappa's tussen vettige rock-'n-roll en klassieke avant-garde, popsatire en performancekunst zappende geest te visualiseren, worden er nogal wat psychedelische montagestukjes tussen de archiefbeelden en talking heads gelast. Net als in Zappa's grillige composities wisselen tempo en teneur voortdurend, maar onbehapbaar wordt het nooit, in tegenstelling tot sommige van zijn platen en concerten. Aan het woord komen zijn weduwe Gail, gitarist Stevie Vai, Alice Cooper en een aantal muzikanten die zich ooit 'The Mothers of Invention' mochten noemen, zoals Zappa zijn chronisch muterende rockband slash orkest slash theatertroep doopte. Hoe hij de rock injecteerde met humor, hoe hij opkwam tegen censuur en reaganisme, hoe hij al in 1995 geveld werd door kanker, hoe de jobs van grijnzende rockgod en ernstige hedendaagse componist combineerde, maar te kort kwam als vader en echtgenoot: het is het volledige plaatje dat Winter schetst, in die mate zelfs dat Zappa's muziek iets te veel naar de achtergrond wordt verwezen.