Met zijn kortfilm Baghdad Messi (2012) pakte Sahim Omar Kalifa wereldwijd haast nog meer prijzen dan de stervoetballer uit de titel, en dus was het uitkijken naar het langspeelfilmdebuut van de Belgische regisseur van Koerdische komaf. Daarin vertelt Kalifa het tragische verhaal van Zagros, een herder uit Koerdisch Irak die ge...

Met zijn kortfilm Baghdad Messi (2012) pakte Sahim Omar Kalifa wereldwijd haast nog meer prijzen dan de stervoetballer uit de titel, en dus was het uitkijken naar het langspeelfilmdebuut van de Belgische regisseur van Koerdische komaf. Daarin vertelt Kalifa het tragische verhaal van Zagros, een herder uit Koerdisch Irak die gelukkig getrouwd is met de mooie, jonge en vrijgevochten Havin, maar die zijn huwelijksgeluk uit zijn handen voelt glippen wanneer er in hun dorp wordt gefluisterd dat zijn vrouw een affaire heeft. Loze roddels en jaloerse achterklap, meent Zagros aanvankelijk, maar wanneer Havin, die de aantijgingen ontkent, samen met hun dochtertje naar Brussel vlucht, wordt de familiale druk op hem alsmaar groter. Liefde, trouw, verraad, vrouwenrechten, patriarchaat, immigratie en de clash der tradities en culturen: het zijn grote, complexe thema's die Kalifa in zijn naturalistisch geschoten familiedrama aansnijdt. De suspense en de tragiek zwellen gestaag aan, met de simpele maar integere Zagros als tollend en dubbelzinnig moreel kompas. Alleen worden de issues iets te illustratief en nadrukkelijk aangekaart - show, don't tell - en wil de film je zo graag tot bij zijn dramatische climax sleuren dat de geloofwaardigheid er bij momenten bij inboet en Kalifa er niet altijd in slaagt de emoties te kalibreren en de plotmechaniek te maskeren. Dat Zagros drie weken geleden werd uitgeroepen tot beste film tijdens Film Fest Gent mag dus een verrassing heten, al toont Kalifa wel talent en ambitie met een geëngageerde film vol hete hangijzers.