In Gent houden ze al hun hart vast als de komende EU-top daar in de buurt van de Sint-Pietersabdij zal neerdalen op 19 oktober. Op de site van de antiglobalisten worden extreem-rechtse tegenstanders er nu al van beschuldigd dat ze hun toevlucht willen zoeken tot geweld. De antiglobalisten vrezen dat extreem-rechts hen wil laten opdraaien voor een mogelijke chaos. Het internet is het belangrijkste werktuig van de antiglobalisten. Zo'n 1.200 groepen uit 85 landen wisselen daar informatie uit, helpen elkaar bij het organiseren van protesten, leveren elkaar g...

In Gent houden ze al hun hart vast als de komende EU-top daar in de buurt van de Sint-Pietersabdij zal neerdalen op 19 oktober. Op de site van de antiglobalisten worden extreem-rechtse tegenstanders er nu al van beschuldigd dat ze hun toevlucht willen zoeken tot geweld. De antiglobalisten vrezen dat extreem-rechts hen wil laten opdraaien voor een mogelijke chaos. Het internet is het belangrijkste werktuig van de antiglobalisten. Zo'n 1.200 groepen uit 85 landen wisselen daar informatie uit, helpen elkaar bij het organiseren van protesten, leveren elkaar gedetailleerde kaarten van steden waar 'getopt' wordt en stellen ook lijsten ter beschikking met adressen waar goedkoop overnacht kan worden. Op die manier worden dure telefoongesprekken omzeild. Maar ook de ordehandhavers kijken en lezen mee. De politiewoordvoerder in Gent, Manuel Gonzalez, gaf toe dat het internet al lang in de gaten wordt gehouden. telexDe Zweedse krant Svenska Dagbladet heeft de namen gepubliceerd van vier demonstranten die werden opgepakt voor hun optreden tijdens de EU-top van juni in Göteborg. Het gerecht had de vier veroordeeld als aanstokers van de rellen die toen plaatsvonden. Het dagblad verdedigde zijn beslissing met het argument dat de misdaden in Göteborg in het openbaar werden begaan en dat de onruststokers zelf kozen voor de aandacht die ze op hun persoon vestigden. De Dagens Nyheter, Zwedens tweede grootste krant, heeft zich bij die argumentatie aangesloten. * Belga klaagt geregeld dat het nooit als bron wordt geciteerd, maar het persagentschap is maar al te vaak in hetzelfde bedje ziek. Belga verspreidde wel het bericht dat de Limburgse editie van Het Volk ophoudt te bestaan, maar vertikte het Focus als bron van dat nieuws te vermelden. *Richard Burtons weduwe Sally heeft klacht ingediend tegen enkele BBC-medewerkers die een documentaire over de acteur maken. Sally had hen het dagboek van haar man ter inzage overhandigd en nu blijkt dat document spoorloos. *Sofie Van Moll (17) uit Neerpelt wordt vanaf oktober het nieuwe gezicht van Ketnet. * In Groot-Brittannië wordt vol afschuw gereageerd op de plannen van Channel 5 om een oud interview met massamoordenaar Fred West uit te zenden. *Paul de Leeuw, voorheen exclusief programmamaker voor de 'arbeidersomroep' VARA, gaat nu ook voor de christelijke zender NCRV werken. * Sedert deze zomer draaien alle VRT- radionetten tussen een en vier uur 's nachts computergestuurd. Het laatste nachtprogramma dat rechtstreeks liep, Sterrenplukkers (Radio2), wordt voortaan overdag opgenomen. * De Zimbabwaanse regering bedreigt de correspondent van de Britse krant The Independent met de dood. Volgens de overheid kiest de zwarte journalist de kant van de blanke boeren. * Nederlands televisiemonument Koos Postema moet misschien afzien van een geplande late-nighttalkshow. De Hilversumse bureaucratie laat niet toe dat hij tegelijk op Nederland 2 en Nederland 3 een uitzending zou hebben. *Leah Thijs, beter bekend als Marianne uit de TV1- soap Thuis, gaat met haar zus Germaine een kookprogramma maken voor Vitaya.