Seks verkoopt! Dat weet ook reclameman Rene Eller, die zich voor zijn filmdebuut aan Elvis Peeters' boek Wij waagde. Die roman gaat over acht jongeren die vertellen over de zomer w...

Seks verkoopt! Dat weet ook reclameman Rene Eller, die zich voor zijn filmdebuut aan Elvis Peeters' boek Wij waagde. Die roman gaat over acht jongeren die vertellen over de zomer waarin ze hun onschuld voor een gewetenloos kapitalisme en doorslaand hedonisme ruilden. De Nederlandse cineast schroeft de vertellers terug naar vier, die in aparte hoofdstukken terugblikken. Omdat zij zich verschillende zaken herinneren - van anale Wie is het?-spelletjes tot een brutale abortus en vele sekscapades - bouwt Eller geleidelijk aan een complot op dat de burgerzin ver te boven gaat. Van de poëtische nostalgie waarin De laatste zomer van Joost Wynant baadt, is er in Wij alvast geen sprake. Hier wordt de lome zomersfeer vertaald naar een brutale, zongekuste stijl die aan het ontwrichtende realisme van Harmony Korine doet denken.