'Had hij een goede galerist gehad, dan was Roger Raveel bekend geweest tot in Amerika', aldus kunstverzamelaar Marc Coucke. Raveel, een van de belangrijkste naoorlogse Belgische schild...

'Had hij een goede galerist gehad, dan was Roger Raveel bekend geweest tot in Amerika', aldus kunstverzamelaar Marc Coucke. Raveel, een van de belangrijkste naoorlogse Belgische schilders, zou dit jaar honderd zijn geworden. De meester uit Machelen-aan-de Leie wordt onder meer in de bloemetjes gezet met een retrospectieve in Bozar. Ook Canvas brengt hulde aan het oeuvre van de eigenzinnige vormvernieuwer, die met zijn aandacht voor de alledaagse werkelijkheid, voor spiegels en witte vierkanten een universele beeldtaal ontwikkelde, en in 1999 als eerste nog levende Belgische kunstenaar een museum met zijn naam kreeg. In de docu Wij, Roger Raveel schetsen de makers ook het portret van enkele trouwe medestanders, onder wie de bevriende dichter Roland Jooris, de Duitse curator Franz Wilhelm Kaiser en zijn weduwe Marleen De Muer, die 's mans uitgebreide artistieke nalatenschap bewaakt.