1

BROKEN LANCE
...

BROKEN LANCE(1954) Twee zonen (Richard Widmark, Robert Wagner) van een King Lear-achtige patriarch (Spencer Tracy) vechten om het land en het vee in dit neurotische familiedrama van Edward Dmytryk. De onderhuidse spanning is te snijden, het geweld ligt voortdurend op de loer en de dramatische intensiteit wordt nog versterkt door de dynamische Scopecomposities. GARDEN OF EVIL(1954) Henry Hathaway speelt in dit relaas van een grootse trektocht virtuoos met de stereotypes - de rivaliteit tussen woeste individualisten Clark Gable en Richard Widmark, de zucht naar goud, de constante dreiging van indianen en het decor van verpletterende dorre landschappen - maar ondermijnt ze ook. Dit dan vooral in de portrettering van Susan Hayward, die een opmerkelijk sterk karakter neerzet als de eigengereide vrouw die drie avonturiers engageert om haar echtgenoot uit een mijnschacht te bevrijden.MAN WITHOUT A STAR(1955) Het verdwijnen van de grens wordt gesymboliseerd door de prikkeldraad waarmee de lokale boeren hun lapje land beschermen tegen de expansiedrift van een rijke grootgrondbezitster (Jeanne Crain), met wie rondzwervende avonturier Kirk Douglas in een haat-liefdeverhouding gewikkeld is. King Vidor legt er de seksuele spanning en fallussymboliek dik op in stevige badtaferelen en een fetisjistische verering van de colt.THE TALL MEN(1955) Een van de vele westerns over de epische trek door het westen. Clark Gable en Robert Ryan zijn de twee cowboys die een kudde van Texas naar Montana drijven terwijl de aan de Roodhuiden ontsnapte Jane Russell hun vijandigheid nog aanwakkert. Typisch voor regisseur Raoul Walsh: Russell staat flink haar mannetje in dit avontuur vol machobranie. De verhalende stuwkracht, thematische rijkdom en picturale pracht maken deze filmtot een klassieker.THE TRUE STORY OFJESSE JAMES(1957) De regisseur van de James Dean-film Rebel Without a Cause ziet de beruchte outlaws Jesse (Robert Wagner) en Frank James (Jeffrey Hunter) niet zozeer als de ontgoochelde verliezers van het verslagen Zuiden. Hij beschouwt hen veeleer als vervreemde tieners die in een vijandige volwassen wereld hun draai niet vinden en uit pure frustratie banken beroven. Ondanks verminkingen door de studio en een opgelegde conven-tionele flashbackvertelling blijft de koortsachtige romantische visie van Nicholas Ray bij vlagen overeind.