AVICII

Artiestennaam van de Zweedse dj en producer Tim Bergling. Zoals in 'Avici', de laagste regionen van de boeddhistische hel. Het lijkt erop dat EDM voor Bergling, verantwoordelijk voor plakkers als Levels en Wake Me Up, ook een beetje zijn Avici is geworden: in maart kondigde hij aan dat er 'te weinig overblijft voor de echte persoon achter de artiest' en dat hij dit jaar nog met toeren kapt. Bergling zal dan net 27 zijn.
...

Artiestennaam van de Zweedse dj en producer Tim Bergling. Zoals in 'Avici', de laagste regionen van de boeddhistische hel. Het lijkt erop dat EDM voor Bergling, verantwoordelijk voor plakkers als Levels en Wake Me Up, ook een beetje zijn Avici is geworden: in maart kondigde hij aan dat er 'te weinig overblijft voor de echte persoon achter de artiest' en dat hij dit jaar nog met toeren kapt. Bergling zal dan net 27 zijn. Oftewel 'beats per minute'. De perfecte EDM-track zou 128 bpm tellen 'omdat dat exact het tempo is waarop je begint te dansen'. '128 BPM!' is een populaire meme geworden, maar zo magisch als de fans je willen doen geloven, is dat number nu ook weer niet: ja, er zijn een pak nummers die op 128 BPM afklokken, maar er zijn er zeker zo veel die gewoon ergens tussen 120 en 135 bpm vallen, de metronomische marges van veel populaire dance. Een smeuïge slagroomtaart op het smoelwerk van een medemens mikken is niet meer uitsluitend voorbehouden aan de betere slapstick: u kunt gewoon ook naar Steve Aoki gaan kijken. Naast champagne, mondwater en drie zwarte T-shirts met V-hals (maatje large) van H&M vraagt Aoki voor een optreden ook twee grote slagroomtaarten. 'Enkel sponzige cake, veel slagroom, en geen harde stukjes, zoals noten of marsepein.' Eerder dit jaar diende een Amerikaanse clubuitbater een klacht in omdat hij zich had bezeerd toen hij uitgleed op cakerestanten. Herinner u de danslessen van In de gloria over 'de opbouw naar de climax toe', 'de ontploffingen'. De jeugd van tegenwoordig noemt dat een 'drop'. Zo'n drop genereert ook in andere genres wel 'een momentje', maar EDM-dj's gaan wel erg prat op de kracht ervan. Ervoor en erna kunnen ze zich aan andere zaken wijden, zoals mijmerend in het niets staren (David Guetta) of met een rubberbootje de mensenzee voor hun dj-booth oversteken (Steve Aoki). Zie ook Knoppenduwers. In de VS, die laat op de dancekar sprongen, wordt de term tegenwoordig op zowat alle elektronische dansmuziek geplakt, of het nu dubstep, house of techno is. In Europa zijn die afzonderlijke stijlen zodanig ingeburgerd dat we de dingen gewoon bij hun naam noemen. EDM staat hier voor de commerciële dancepop die de hitlijsten en de main stage van Tomorrowland domineert. Zie ook Haat.U misschien bekend als Fruity Loops, audiosoftware - van een Belgisch bedrijf, trouwens - waarmee je kunt opnemen, producen en mixen. Grote namen als Martin Garrix, Afrojack en Porter Robinson hebben het op hun laptop staan. De Fransman David Guetta is een van de bekendste EDM-dj's ter wereld - en de man van het officiële EK-anthem This One's for You. Hij wordt verantwoordelijk geacht voor het begin van de EDM-hype in de VS: I Gotta Feeling - van de Black Eyed Peas, maar geproducet door Guetta - werd er dat jaar niet alleen het meest gedownloade nummer, het veranderde bovendien drastisch de feestcultuur van de Amerikanen. Waarop ook andere in Europa al succesvolle dj's aan de andere kant van de oceaan hun talent konden verzilveren. Merci David! Zie ook XS. 'Kenners' zijn niet bepaald te spreken over EDM: te simplistisch, gespeend van alles behalve commerciële oogmerken. Meer dan één dj die, toch volgens de Amerikaanse definitie, in dat vakje thuishoort, distantieert er zich nadrukkelijk van. Deadmau5 heeft EDM-dj's 'CD spinning dipshits' genoemd, DJ Harvey heeft het over 'erectile deficiency music' en Bassnectar is woedend dat EDM-dj's de muziek die zo belangrijk voor hem was tot 'een goedkoop circus' hebben herleid. 'Why don't I just die now', gromde de grote rocker toen een journalist van The Guardian zijn mening vroeg over hedendaagse elektronische dansmuziek. Niet echt een fan, nee. Deze jongen krijgt allicht geen kwaad woord over EDM over de lippen. Where Are Ü Now, zijn samenwerking met producersduo Diplo en Skrillex, maakte hem vorig jaar zowaar relevant. Hij is bijlange niet de enige popster die niet vies is van een één-tweetje met een EDM-dj - denk aan Ellie Goulding, MØ en Rihanna, om er maar enkelen te noemen. In het Engels button pushers, het koosnaampje dat Zij Die Serieus in het Vak Zitten voor populaire EDM-dj's bezigen. Naar verluidt moeten die enkel op play duwen om hun 'liveset' te starten. Bij de burgerlijke stand bekend als Michael Thivaios. Bij u als Like Mike, en - vooral - samen met zijn broer als Dimitri Vegas & Like Mike. Maar lang voordat zij wereldwijd clubs en festivals in vuur en vlam zetten, lang voordat zij het Rode Duivels-anthem voor dit EK mochten maken, had Mike nog een andere passie: hiphop. Hij droomt niet van een nieuwe, indrukwekkende auto (al wil hij die natuurlijk óók) maar van een samenwerking met Eminem. Bij de drugsbrigade bekend als MDMA. Toen Madonna in 2012 Avicii moest aankondigen op het Ultra Music Festival vroeg ze het publiek: 'How many people in this crowd have seen Molly?' Wat haar op een relletje met Deadmau5 kwam te staan, die haar ervan betichtte dat ze al te makkelijk wilde inspelen op het imago dat EDM jarenlang in het verdomhoekje had gehouden. Volgens Madge refereerde ze aan Have You Seen Molly, een nummer van haar vriend Cedric Gervais, die toen bijna aan haar nieuwe album had meegewerkt, dat overigens MDNA heette. Twee jaar geleden besloot Nadja Brenneisen zichzelf voor te doen als populaire EDM-dj om te zien hoe makkelijk het eigenlijk allemaal écht is - of net niet. Na amper een maand werd ze al geboekt door grote festivals en als voorprogramma van The Crookers.'Mensen malen niet meer om je dj-talent', aldus Brenneisen, aka DJ Nutters. 'Ze willen gewoon songs horen die ze kennen, die ze kunnen meezingen.' Waarmee u meteen begrijpt hoe die remix van Tracy Chapmans Fast Car de hitlijsten kan domineren, of waarom Disney twee jaar geleden onder de noemer Dconstructed zijn klassiekers on the beat bracht. Zo nam Armin van Buuren Let It Go uit Frozen onderhanden. Maar ons favoriete EDM-meezingmoment ever? Steve Aoki - hij weer - die vorig jaar Tomorrowland in vervoering bracht met My Heart Will Go On van Céline Dion. Geen remix. Gewoon, het Titanic-lied. Vooral bekend als 'het platenlabel van Skrillex'. In de hoogdagen huisvestte het Birdy Nam Nam, Crookers, Zedd en Rusko, vandaag pronken klinkende namen als Aryay, Wiwek en Yogi op de payroll. EDM is een noemer waaronder heel veel stijlen passen. Avicii ging de countrytoer op met Hey Brother, DJ Snakes Turn Down for What werd door Rolling Stone omschreven als punk en de recente main-stage darling Kygo lanceerde de tropical house, wat zo veel betekent als panfluitsamples. Héél véél panfluitsamples. Met EDM valt veel geld te verdienen - de sector was vorig jaar wereldwijd goed voor een omzet van 7 miljard dollar - en dus willen dj's zo snel mogelijk zo veel mogelijk tracks uitbrengen. In 2013 beschreef The New Yorker hoe de (toen) bijzonder populaire Nederlandse dj-producer Afrojack op vlucht van amper een halfuur een volledig nummer in elkaar bokste én nog tijd had om een praatje met de journalist te slaan. 'EDM is a really lame culture', aldus de populaire dj/producer Diplo. 'Ik vind het jammer dat ik er deel van uitmaak, maar ik speel het spelletje mee. Zolang het nog duurt.' Diplo bevestigt daarmee wat muziekbladen al langer schrijven: EDM is een zinkend schip. OokTiësto, Nicky Romero en Deadmau5 hebben al gelijkaardige voorspellingen gemaakt. Fatboy Slim noemde de scene zelfs 'een piramidezwendel. Van zodra er geen geld meer mee te verdienen valt, zal het hele kaartenhuisje in elkaar stuiken.' Amerikaans entertainmentbedrijf dat een van de grootste spelers in de EDM-scene werd nadat het in 2012 zowat alle grote live-events had opgekocht, enkele nachtclubs aan zijn portfolio had toegevoegd en zich als toetje nog opde populaire muziekdownloadsite Beatport had getrakteerd. In 2014 tekende het nog een omzet van zo'n 350 miljoen dollar op, begin dit jaar vroeg SFX het faillissement aan. Festivalletje in Boom waar best wel wat volk op afkomt. Het debuutalbum van Swedish House Mafia, de supergroep van de EDM. Opgericht in 2008, maar oogstte pas twee jaar later succes, om er uiteindelijk in 2012 een punt achter te zetten met een afscheidstournee die negen maanden duurde. In de elektronische muziekscene zijn vrouwen nog steeds zwaar ondervertegenwoordigd. Mediawetenschapster Rebekah Farrugia wijt dat in haar boek Beyond the Dance Floor: Female DJs, Technology and Electronic Dance Music Culture (2012) aan de marketing van de twintigste eeuw: autoradio's, stereo-installaties en andere elektronische apparatuur die niet voor de keuken bestemd was, werd uitsluitend naar mannen vermarkt, terwijl er geen enkele reden is om aan te nemen dat die technologisch getalenteerder zijn dan vrouwen. Vorige maand nog ging tijdens het Women in Electronic Music-congres in Sydney de hashtag #AmazingMusicWomen viraal, een oproep om je favoriete vrouwen uit de EDM te eren. Kort voor Winter Music Conference, het grootste congres voor elektronische muziek, dat al dertig jaar lang plaatsvindt in Miami Beach. Dj's, platenlabels, producers en promotors komen er samen voor lezingen (echt waar!) en paneldiscussies, al zakken de meesten allicht naar Florida af voor de drie dagen durende closing party, beter bekend als het Ultra Music Festival. Nachtclub van het Encore-hotel in Las Vegas. Deze danstempel van bijna vierduizend vierkante meter pikte - naar Amerikaanse normen - heel vroeg in op de EDM-hype door grote namen als resident-dj's te boeken. Toen XS de Schotse dj/producer Calvin Harris in 2011 voor het eerst op de affiche zette, verdiende hij een schamele 40.000 dollar per avond. Datzelfde jaar kwam Harris' monsterhit We Found Love - met vocals van Rihanna - uit en verdiende de club plots miljoenen aan haar vooruitstrevendheid. Vandaag zitten de toppers aan de overkant, bij concurrent Hakkasan, maar David Guetta, Avicii, Afrojack en Harris zullen allemaal grif toegeven dat XS medeverantwoordelijk is voor hun doorbraak in de VS. Rapper Drake maakte het acroniem van 'you only live once' populair, maar het werd ook een devies van de jongerencultuur die EDM en de ravescene uit de jaren negentig omarmde. Mocht u daar nog aan twijfelen: Snookie uit de MTV-realityshow Jersey Shore en Zac Efron hebben de slogan op hun lichaam vereeuwigd. Zie ook Zac Efron. Geen dj maar wel de hoofdrolspeler in de film We Are Your Friends (2015), die het verhaal van een beginnende EDM-dj schetst, met een meer dan overdadige dosis clichés. (Slow motions van dansende menigtes en close-ups van kippenvel op de armen, iemand?) WAYF werd onthaald op een van de slechtste openingsweekends uit de geschiedenis van Hollywood. TOMORROWLAND 22-24/7 in De Schorre, Boom. Alle info: tomorrowland.com. Lees deze week in Knack Weekend ook het interview met Chantal Copello, die uitzinnige kostuums ontwerpt voor Tomorrowland. VOLGENDE WEEK ALICE ON THE ROOF door Katrin Swartenbroux