Ik zag onlangs Daan en Jan Paternoster van Black Box Revelation opduiken in een reclamespot voor Duvel. Zijn er eigenlijk nog BV’s die hun gezicht níét lenen aan een of andere reclamecampagne?

Ine Suykens, Bonheiden

> Jazeker, Ine. Die zijn er nog. Maar zij hebben geen jaarvoorraad Duvel in de kelder staan, zoals Daan en Jan Paternoster. Zij rijden niet gratis en voor niets met een Mazda Wagon, zoals Natalia en Hilde De Baerdemaeker. Zij vliegen niet kosteloos de wereld rond met Brussels Airlines, zoals de talloze BV’s die vanuit hun resort lustig tweeten en instagrammen als #brusselsairlinesreporter. En zij beschikken al zeker niet over een riant startbedrag om elke avond aan een slotmachine te hangen in hun lokale Starcasino, zoals Lesley-Ann Poppe.

Natuurlijk, de ene BV moet voor die voordelen in natura al wat meer trots inslikken dan de andere. Niet élke celebrity is bereid om op metershoge billboards de ‘dubbele bonussen’ van Starcasino te verbeelden met een decolleté tot op de knieën. Sommige BV’s zijn wat meer op hun fysieke integriteit gesteld. Op een zekere anonimiteit zelfs. Zij lenen hun gezicht liever niet aan een reclamecampagne en pakken hun commerciële activiteiten wat subtieler aan. Ruben Van Gucht bijvoorbeeld. Het is niet omdat hij elke week openhartige interviews geeft in de blaadjes en overal poseert met zijn kersverse gemalin dat hij een aandachtsdolle diva is. Het líjkt soms alsof hij in De zevende dag, De kleedkamer en Extra time koers vaker zelf aan het woord is en veelvuldiger zelf in beeld komt dan zijn interviewees, maar in de dop is Ruben een bescheiden jongen. Veel te privaat en teruggetrokken om met zijn toet op een reclameaffiche te gaan staan. Maar daar heeft hij iets op gevonden. Zoals Lesley-Ann Poppe voor reclameopdrachten haar knoeperds in de etalage zet, zo laat Ruben zijn commerciële activiteiten waarnemen door zijn trouwste viervoeter. Het levert Max een levensvoorraad hondenbrokken van Edgard & Cooper op, en zijn baasje een aardige aanvulling op zijn maandloon, zonder er zijn zelfrespect en waardigheid bij te verliezen. Rijk worden van je reclame-inkomsten en zelf onder de radar blijven: ge-ni-aal!

Maar Ine, voor mensen zoals jij die zich ergeren aan personal branding is er een ware revolutie op komst. Ooit al gehoord van de Spott-app die VTM en VRT aan het testen zijn? Het betreft een applicatie waarmee je als tv-kijker spullen kunt scannen die op het scherm passeren – van de schort van Sofie Dumont tot de epauletten van Kathleen Cools – zodat je ze met een simpele swipe online kunt bestellen. Van een win-winsituatie gesproken! De consument kan rechtstreeks de personal brands van zijn favoriete celebrity aanschaffen, maar de BV in kwestie hoeft niet langer op te draven in duffe reclamespots, zodat je je dáár al niet meer over moet opwinden.

Wel jammer dat die Spott-app nog niet helemaal op punt staat. Ik heb al een paar keer geprobeerd om het hemdje van Kobe Ilsen in Over eten te scannen, maar ik kom telkens op een site voor haarimplantaten terecht.

Zevenduizend ‘fans’ hebben hun ticket voor de AC/DC-show in Werchter ingeruild omdat Axl Rose meekomt. Zevenduizend! Terwijl ze godverdomme twéé legendes krijgen voor de prijs van één. Dat zijn geen fans, dat zijn verraders!

Jörgen Coudenys, Meerhout

> Dát, of die 53.000 anderen zijn ramptoeristen, Jörgen.

Stuur uw vragen naar Vincent Byloo: vraaghetaanvincent@knack.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content