Heel nobel van de Thuis-scenaristen dat ze transgenders bespreekbaar willen maken door Franky van geslacht te laten veranderen. Maar hoe oprecht zijn hun goede bedoelingen als ze Kaat, voorheen Franky, laten spelen door een vrouw in plaats van een échte transgender?

Petra Callens, Merchtem

Je hebt een punt, Petra. Een bonkige loodgieter met terugwijkende haarlijn die met één cosmetische ingreep transformeert in een blonde vamp: het moet geleden zijn van die keer dat Koen Wauters een bende stropers oprolde in Project K dat een fictieserie nog zo’n ongeloofwaardige wending nam. Want zo is het dus echt gegaan. De ene dag is Franky nog zijn stoere, mannelijke zelve. De volgende verschijnt hij voor een snotterend Simonneke als de voluptueuze Kaat. Simonneke dacht eerst nog dat het lag aan de anderhalve liter verdunde mascara die in haar ogen zwom. Of aan de spaghetti in de Frens die een beetje raar geroken had. Maar nee: voor haar stond wel degelijk haar bloedeigen zoon, maar dan met blonde krullen, gestifte lippen en een decolleté die haar man zou omschrijven als ‘een goe hanneke vol’. En dat dus na één luttele ingreep. Lokale verdoving allicht.

Je kunt je inderdaad afvragen of je transgenders wel een dienst bewijst door hun lange lijdensweg van hormoonbehandelingen en geslachtsoperaties te reduceren tot een pijnloze routine-ingreep in de polikliniek. En toch, Petra: daarom beweren dat alleen échte transgenders zo’n personage kunnen neerzetten, lijkt me – excusez le mot – een beetje tweeslachtig. Als scenaristen altíjd aan typecasting moeten doen, mag Axl Daeseleire voortaan alleen nog Antwerpse patsers spelen, is Werner De Smedt voor de rest van zijn dagen veroordeeld tot dronkemansrollen en mag Guy Van Sande alleen nog slechte acteurs vertolken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Nee, áls ze bij Thuis al aan typecasting moeten doen, zouden ze Waldek beter laten spelen door een échte Pool. Want eerlijk: welke Poolse gastarbeider die hier al twintig jaar woont en werkt zegt nog altijd ‘saloe’ in plaats van ‘salut’? En noemt zijn vrouw Rosa na vijftien jaar nog altijd ‘Rossa’?

Komaan, Vincent. Ik kan echt niet wachten tot de hoofdredacteur van De Morgen op Twitter verklapt wie De mol is. Kun jij geen tips kwijt?

Elien Van Doorslaer, Rumst

Vooruit dan, Elien. Ik heb die kandidaten eens voor je gegoogeld. Blijkt dat Manuella, de naaister, in de Moldovitalaan in Kruibeke woont. Jawel, de MOLDOVITALAAN. Verre weze het van mij om voorbarige conclusies te trekken, maar een naaister die in een laan woont? Daar klopt iets niet.

Wat is dat toch met die vernieuwingsdrift bij de VRT? Dat ze Terzake in vier maanden tijd drie keer van uitzenduur veranderen, tot daaraan toe. Maar waarom moest Het journaal zo nodig gerestyled? Het lijkt het VTM-nieuws wel.

Raymond De Klippele, Kemzeke

Zó lelijk en pompeus is dat nieuwe decor nu ook weer niet, Raymond. Het zal je trouwens plezieren dat de ankers zélf aan de vernieuwingsdrift ontsnapt zijn. Aanvankelijk zou Jani Kazaltsis de Journaal-gezichten namelijk pimpen met een vestimentaire make-over. Maar Wim De Vilder was teleurgesteld dat hij onder zijn desk geen driekwartsbroeken meer mocht dragen, en Martine Tanghe had op z’n zachtst gezegd haar reserves bij het fluogroene topje met glittermotief en gouden spaghettibandjes waarin ze de kijkers had moeten begroeten. Leek haar niet de geschikte dresscode om reportages over de hongersnood in Soedan mee in te leiden. Maar het is de nieuwe ceo die Jani’s make- over al meteen bij zijn aantreden overrulede toen hij de nieuwe outfit van de Amerikawatcher aanschouwde. De hoofdredacteur van Het journaal die duiding geeft in een spannend blauw superheldenpak met cape en een grote rode ‘A’ op zijn borst: dat strookte volgens de ceo niet helemaal met de missie van de VRT.

Stuur uw vragen naar Vincent Byloo: vraaghetaanvincent@knack.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content