Weet je wat mijn petje echt te boven gaat? Over 5 jaar, het terugblikprogramma van Wim De Vilder, is in alle media ontmaskerd als plagiaat en toch blijft de VRT dat uitzenden. Kan dat zomaar?

John de Mol, Duivendrecht
...

John de Mol, Duivendrecht > Laten we een beetje serieus blijven, John. Het is niet omdat Jeroen Pauw beweert dat Wim De Vilder zijn idee gestolen heeft dat we hem zomaar moeten geloven. Een panel van experts interviewen en ze vijf jaar later nóg een keer interviewen: zo'n ingenieus format is dat nu ook weer niet. Laat staan dat het auteursrechtelijke bescherming verdient. Ik bedoel maar: in Extratime interviewt Frank Raes elke wéék dezelfde mensen. Met dezelfde vragen. Terwijl hij op dezelfde pseudo-nonchalante wijze op het kruloortje van zijn brilmontuur bijt. En daar kraait geen haan naar, laat staan een Pauw. En wat dat andere formatidee betreft, toekomstvoorspellingen met terugwerkende kracht aftoetsen aan de werkelijkheid: dat doet Frank Deboosere al 130 jaar. Nee, mij lijken de overeenkomsten tussen de programma's van Jeroen Pauw en Wim De Vilder eerder miniem en toevallig. Om te beginnen heet het programma van De Vilder Over 5 jaar en dat van Jeroen Pauw 5 jaar later. Dat is niet hetzelfde. Bovendien praat Jeroen Pauw met gasten als Adriaan van Dis, Emile Roemer en Bert Koenders. Schrijvers, politici, diplomaten, enfin: mensen met brains en een diploma. Wim De Vilder gaat op de koffie bij Jef Vermassen, André Léonard en Goedele Liekens. Respectievelijk een mediaclown, een reliclown en een seksewolloge. Dat is - hoe zal ik het uitdrukken - een ander soort gasten. Wat ik maar wil zeggen: we moeten een beetje oppassen met al te gratuite beschuldigingen van plagiaat. Straks gaan ze nog beweren dat Den elfde van den elfde gewoon een carnavaleske musicalversie van Met man en macht is. Firmin Seghers, Marke > Kom, Firmin. Dat die arme dutsen elke vrijdagavond voor de ogen van anderhalf miljoen kijkers worden onderworpen aan een bikkelharde competitie, dat kan in deze meritocratie alleen maar een goede leerschool zijn. Max Colombie is zijn carrière tenslotte ook begonnen bij Eurosong for Kids. Veel erger zijn de ronduit ranzige liedjes die ze die onschuldige schapen in de mond leggen. De elfjarige Ella moest tijdens de blind auditions zowaar 9 Crimes van Damien Rice door haar strotje persen, een nummer over scheefpoeperij. Ivana, amper 12, worstelde zich door Back toBlack van Amy Winehouse. Eerste zin: 'He left no time to regret, kept his dick wet.' Nou. En de coaches die prille pubers maar inpeperen dat ze met hun booty moeten shaken. Noem mij een conservatieve tjeef, Firmin, maar dát zijn pas onethische praktijken. Doe zoiets op de VRT en een of andere hoofdredacteur, bevoegd of niet, had de makers allang kaltgestelltmet een boze tweet. Om maar te zwijgen over de extra besparingen die de mediaminister pardoes zou decreteren. What's next daar op de VTM? Een variétéshow waarin de presentator minderjarigen onder het mom van een verjaardagskus vol op de mond muilt? Jens De Backere, Oostende > Het kan nog makkelijker. Eén: ga bij het begin van het optreden aan de ingang staan en wacht drie nummers. Twee: raap de bandjes op die wegstuivende festivalgangers in hun blinde paniek op de grond laten vallen. Drie: betreden op eigen risico.