Waarom lees ik in Knack Focus geen recensie van de nieuwe Kampioenen-film?

Josiane De Baere, Lovendegem
...

Josiane De Baere, Lovendegem > Ik heb het even voor je nagevraagd, Josiane. Blijkbaar zijn de uitnodigingen voor de persvisie enkel verzonden naar de bevriende, populaire media. Geruchten dat ze dat gedaan hebben om al te kritische recensies te vermijden, berusten volgens de makers op een misverstand. Stef De Wilde, De Panne > Het is inderdaad triestig gesteld met de solvabiliteit van sommige muzikanten. Je wilt niet weten hoeveel hooggestemde zangers bij het bezichtigen van hun rekeninguittreksels spontaan een toontje lager zingen. Want het is geen toeval dat Ultratop al lang gestopt is met het vermelden van absolute verkoopcijfers op zijn site. Tegenwoordig heb je in Vlaanderen al een nummer één te pakken als je ocharmen 800 singles hebt verkocht. Achthonderd singles: dat is ongeveer al je familie en vrienden plus de exemplaren die zijn weggegeven met een actie in De Morgen. Het aantal muzikanten dat daardoor al is aangewezen op het OCMW: ik zou ze niet graag te eten geven, al zou het stilaan een pure daad van barmhartigheid zijn. Wist je bijvoorbeeld dat Belgiës metaltrots Channel Zero dit najaar unplugged langs de cultuurcentra trekt omdat ze geen elektrische instrumenten meer kunnen betalen? Geloof me vrij: Franky Desmet-Vandamme staat niet voor zijn plezier elke avond te spelen voor 500 hoogbejaarde besjes met een CC-abonnement. Jan Leyers is dan weer speciaal in het Nederlands gaan zingen om eindelijk eens gedraaid te worden op Radio 1 en Radio 2, simpelweg omdat al die 65-plussers de enigen zijn die nog af en toe een cd kopen. Alex Agnew heeft zelfs een carrière als stand-up comedian uitgebouwd om toch maar wat volk te lokken naar de optredens van zijn volslagen onbekende metalband. En dan zijn er nog de dj's die studenten tegen een hongerloon naar festivals en dance-evenementen sturen om stemmen te ronselen voor een of andere dj-verkiezing en op die manier aan goedbetaalde optredens te raken. Maar nu ook het livecircuit geen eeuwige melkkoe blijkt, en al bij al ook ontzettend vermoeiend is, moeten muzikanten op zoek naar creatievere manieren om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Er zijn er die acte de présence geven op bedrijfsfeestjes, hun liedjes versjacheren voor radiospots, zelf radiospots inlezen of dure fanreizen organiseren. Maar de meest mercantiele muzikanten exploiteren gewoon het product dat ze het beste kennen: alcohol. Een béétje zanger schoolt zich in enkele dagen tijd om tot oenoloog of zytholoog, opleidingen waar anderen járen over doen, om dan zijn eigen bier of wijn op de markt te brengen. Zo heeft Bent Van Looy zijn eigen cuvee, bieden de mannen van AC/DC een heel wijnassortiment aan - van Thunderstruck Chardonnay tot Back in Black Shiraz - en verbouwt Sting zowat de helft van alle wijngaarden in Toscane. Iron Maiden tapt dan weer uit een ander vaatje door zijn eigen Trooper-bier aan de man te brengen, Queen slijt al jaren zijn Bohemian Rhapsody-pils en ook Editors is onlangs op de bierkar gesprongen, met Salvation, 'een bruin biertje met een lichte afdronk'. Het is een kwestie van tijd voor Studio 100 zich op de markt waagt met een K3-breezer, handig mee te nemen in de K3-boterhammendoos, de K3-rugzak of de K3-boekentas. Stuur uw vragen naar Vincent Byloo: vraaghetaanvincent@knack.be