1 THE CRITERION COLLECTION (Amerikaanse import)

Ere wie ere toekomt: wat de prestige-uitgave Bibliothèque de la Pléiade is voor de literatuur is de Amerikaanse Criterion Collection voor het geheugen van de film. De catalogus telt nu al meer dan tweehonderd titels uit alle windstreken, een parade van alle grote namen uit de filmgeschiedenis en de moderne cinema, van Ernst Lubitsch tot Jean-Luc Godard, van Yasujiro Ozu tot Steven Soderbergh. Altijd zijn de prints schitterend gerestaureerd en bevatten ze bonusmateriaal dat aan de hoogste cinefiele eisen voldoet. Opgenomen worden in de Criterion Collection is de droom van elke levende regisseur. Recente kroonstukken in de verzameling: de dubbel-dvd van Ernest Hemingway's The Killers (de eerste film noir-versie van Robert Siodmak uit 1946 plus de nieuwe bewerking van Do...

Ere wie ere toekomt: wat de prestige-uitgave Bibliothèque de la Pléiade is voor de literatuur is de Amerikaanse Criterion Collection voor het geheugen van de film. De catalogus telt nu al meer dan tweehonderd titels uit alle windstreken, een parade van alle grote namen uit de filmgeschiedenis en de moderne cinema, van Ernst Lubitsch tot Jean-Luc Godard, van Yasujiro Ozu tot Steven Soderbergh. Altijd zijn de prints schitterend gerestaureerd en bevatten ze bonusmateriaal dat aan de hoogste cinefiele eisen voldoet. Opgenomen worden in de Criterion Collection is de droom van elke levende regisseur. Recente kroonstukken in de verzameling: de dubbel-dvd van Ernest Hemingway's The Killers (de eerste film noir-versie van Robert Siodmak uit 1946 plus de nieuwe bewerking van Don Siegel uit 1964 en met als rariteit de zelden geziene versie die Andrei Tarkovsky in zijn studententijd maakte) en de BRD Trilogy van Rainer Werner Fassbinder, met naast wondermooie restauraties van drie van zijn essentiële films ( Die Ehe der Maria Braun, Lola, Die Sehnsucht der Veronika Voss) een vierde schijfje met interviews en documentaires. Goed nieuws voor wie geen Amerikaanse Regio 1 discs afgespeeld krijgt op zijn reguliere Regio 2 dvd-speler: de meeste recente Criterion-dvd's zijn zonevrij. Marin Karmitz, producer van het kruim van de Franse en internationale auteurscinema (van Chabrol tot Kiarostami), zaalexploitant en zelf gewezen militant cineast, heeft van zijn dvd-edities een model in het genre gemaakt. Met boxen van Chabrol, Truffaut, Resnais en Kieslowski, prachtige historische collecties (de gerestaureerde Chaplins in samenwerking met Warner), maar ook opmerkelijke unieke uitgaven. Neem nu de 'edition collector' van Fahrenheit 451, François Truffauts koele meditatie over de passie van het vuur. Er zijn de bonussen die tot de standaarduitrusting van de MK2-uitgaven horen: inleiding op de film door Truffaut-biograaf Serge Toubiana, interview met Truffaut, schrijver Ray Bradbury en dubbelrolspeelster Julie Christie. Daarbovenop wordt ook de 'journal de tournage' voorgelezen die Truffaut destijds schreef voor de Cahiers du Cinéma, maar nu gemonteerd wordt op de corresponderende scènes. Bij deze filmische ode aan het geschreven woord, die zich afspeelt in een toekomstmaatschappij waar boeken verboden zijn, zit ook de oorspronkelijke roman van Ray Bradbury ingesloten (in Franse vertaling weliswaar). Deftigheid, sérieux en Britse degelijkheid is troef in de dvd-filmotheek van het eerbiedwaardige British Film Institute. De grootste en snelgroeiende collectie van oude en moderne klassiekers heeft een zeer sterke Aziatische sectie, met als laatste aanwinsten drie Kurosawa's ( Red Beard, Sanjuro, Ikiru), telkens met biografieën en introducties van bewonderaar Alex Cox. En natuurlijk wordt ook het eigen patrimonium niet over het hoofd gezien, met recent uitgaven van het vroege werk van Peter Greenaway en Ken Loach. Voor een minder officiële en meer verrassende greep uit de filmgeschiedenis bent u hier aan het goede adres. Met sterke titels van Amerikaanse mavericks en B-filmers die nooit tot het Hollywoodsysteem hoorden ( The Big Combo van Joseph L. Lewis; Caught en Letter From an Unknown Woman van Max Ophüls; Force of Evil van Abraham Polonsky; Shock Corridor en Naked Kiss van Sam Fuller) maar ook bizarre cultdocumentaires ( Twist; Grass; Comic Book Confidential; Atomic Cafe). Frans cinefiel ondernemingschap op zijn best. Vincent Paul-Boncour richtte in 1998 zijn eigen distributiebedrijfje op, dat hij vorige zomer uitbreidde naar dvd. Hij mikt op syn-ergie - geen concurrentie - tussen bioscoop en dvd en wil belangrijke maar nu 'onzichtbare' cineasten weer laten herontdekken. Aanwinsten worden eerst in de zaal uitgebracht (Parijs en provincie), 'pour créer du désir autour du film', na drie of zes maanden komen ze uit op dvd. Pasolini (met boxen van De trilogie van het leven, de films uit de jaren zestig en het testament Salo) en Andy Warhol-discipel Paul Morrissey (met de Under-ground-trilogie Flesh, Trash en Heat) zijn de visitekaartjes. Naast zorgvuldige restauraties, wordt creatief nagedacht over de extra's: voor Il Vangelo Secondo Matteo ging men Enrique Irazoqui opzoeken, de jonge Spanjaard die 40 jaar geleden in zijn marxistische studentenjaren Christus incarneerde. Door Dave Mestdach