ACHTERGROND

Drie jaar geleden verraste de Brit Mike Bithell vriend en vijand met het abstracte puzzelspel Thomas Was Alone, waarin je vierhoeken naar uitgangen moest manoeuvreren - goed voor onder meer een games-Bafta. Met Volume verkent Bithell nu op originele wijze stealth-terrein. In dit gloednieuwe game vermengt hij invloeden van genre-iconen als Metal Gear Solid en Commandos met een scheutje virtual reality. Dat zorgt voor een gedurfde gameplaycocktail. Ook niet mis: acteur Andy Serkis, d...

Drie jaar geleden verraste de Brit Mike Bithell vriend en vijand met het abstracte puzzelspel Thomas Was Alone, waarin je vierhoeken naar uitgangen moest manoeuvreren - goed voor onder meer een games-Bafta. Met Volume verkent Bithell nu op originele wijze stealth-terrein. In dit gloednieuwe game vermengt hij invloeden van genre-iconen als Metal Gear Solid en Commandos met een scheutje virtual reality. Dat zorgt voor een gedurfde gameplaycocktail. Ook niet mis: acteur Andy Serkis, de motioncaptureman achter Gollum en King Kong, vertolkt Guy Gisborne, de slechterik van dienst. In de nabije toekomst ontmoeten we Robert Locksley, een gewiekste boef die steelt van de rijken en geeft aan de armen, weet je wel. Op een dag vindt hij de Volume, een hoogtechnologisch apparaat waar je overvallen mee kunt simuleren, eigendom van een groepering die er een staatsgreep mee beraamt. Via het stemcommentaar van de gebruikersinterface leert Robert de Volume beter en beter te gebruiken, maar het duurt niet lang voor hij het aan de stok krijgt met de vileine leider van een megabedrijf dat het Verenigd Koninkrijk heeft overgenomen. Met de Volume-vr-bril op zijn knikker infiltreert Robert op virtuele wijze allerlei, complexen en installaties. Als speler krijg je die omgevingen vanuit bovenaanzicht te zien, zodat je perfect de situatie - wordt er gepatrouilleerd?, struinen er andere booswichten rond? - kunt analyseren. Bedoeling is om onopgemerkt de overvallen en missies tot een goed einde te brengen. Daarbij kun je niet naar de grove middelen grijpen. Tegenstanders schakel je niet uit met dodelijke wapens, maar zet je op het verkeerde been, bijvoorbeeld met lawaaierige gadgets, door ze te verdoven of door paniek te zaaien. Zijn opgedane kennis deelt Robert live via het internet, om gelijkgestemde zielen te inspireren tot verdere herverdeling. Het geeft de game een maatschappijkritische ondertoon, die gelukkig nergens de gedurfde gameplay - met soms breinbrekende omgevingspuzzels - overstemt. De levels werden ontworpen met oog voor detail, en het overkoepelende verhaal is net voldoende om je aan de gang te houden. Creatievelingen kunnen met de bijgesloten editor bovendien eigen missies ontwerpen en die delen. Geen voer voor sensatiezoekers, wel een unieke ervaring die nog enige tijd blijft nazinderen. VOLUME PS4 ? PC ? MAC ? (BINNENKORT) PS VITA MIKE BITHELL GAMEPLAY *** GRAFIEK *** GELUID *** DIMITRI DEWEVER