Maandag 31/5, 22.15 - éénHerhalingen, lichte talkshows... Jawel, de tv-zomer is in aantocht. Al is die lichtheid van die laatste categorie draaglijker sinds Marcel Vanthilt zijn zin mag doen in de naar hem genoemde praatbarak. Zijn mobiele studio, die deze zomer eerst Hasselt en dan Kortrijk aandoet, kreeg via een wedstrijd trouwens een nieuw uitzicht aangemeten.
...

Maandag 31/5, 22.15 - éénHerhalingen, lichte talkshows... Jawel, de tv-zomer is in aantocht. Al is die lichtheid van die laatste categorie draaglijker sinds Marcel Vanthilt zijn zin mag doen in de naar hem genoemde praatbarak. Zijn mobiele studio, die deze zomer eerst Hasselt en dan Kortrijk aandoet, kreeg via een wedstrijd trouwens een nieuw uitzicht aangemeten. 'Ik heb me laten inspireren door een kermisattractie', zegt winnaar Xavier De Graeve. 'Als artdirector en setdresser heb ik al wat 'tv-ervaring'. Voor De wet volgens Milo (een vtm-advocaten- serie; nvdr.) liet ik ooit al de refter van een Leuvens klooster tot rechtszaal ombouwen. Ik wist dus al dat ik bij het ontwerpen bijvoorbeeld het best rekening hield met camerastandpunten.' Xavier De Graeve: Door erover na te denken. Ik zag de oproep op de website creativeskills.be en het sprak me meteen aan. Er waren uiteraard een aantal richtlijnen, maar verder kon je helemaal je zin doen. Zo'n kans laat je niet liggen. Al na één avond kwam ik op het basisconcept van de kermisattractie. De studio moet immers niet alleen dienen voor het tv-programma, er moet ook iets te beleven zijn voor de mensen die ter plekke komen kijken. Ik heb de studio zo uitgetekend dat de band of artiest die aan het einde van de aflevering speelt, ook echt voor het publiek optreedt. De Graeve: Absoluut. Persoonlijk ben ik helemaal weg van die portretten van beroemdheden op de achtergrond van de bots- auto's. Ik had zelfs een graffitikunstenaar onder de arm genomen om afbeeldingen te maken, maar die hebben het finale ontwerp helaas niet gehaald. Schreeuwerige afbeeldingen zouden in een tv-decor immers storend kunnen werken. De Graeve: Het kleurrijke van Marcel zit er zeker in, bijvoorbeeld in de felle neonlichten bovenop de studio. In mijn ontwerp had ik ook nog een hologram van Marcel boven de studio getekend, ik vermoedde dat hij dat wel graag zou zien. Ook dat was echter helaas niet haalbaar. Ja, ook als decorbouwer voel je de besparingen. Al ben ik wat Villa Vanthilt betreft bijzonder tevreden over hoeveel van het oorspronkelijke plan toch uitvoerbaar bleek. De Graeve: Dat laatste vind ik nogal moeilijk om te zeggen. Wat ik bijvoorbeeld echt mooi vind, zijn de decors van kinderproducties zoals Mega Mindy. Ik werk er als setdresser en ik vind dat die decors de fantasie prikkelen. Daarnaast vond ik het minimalistische decor van Lars von Triers film Dogville fantastisch. En ik kijk mijn ogen uit bij de nieuwe 3D-technieken bij Avatar en Alice in Wonderland. (H.V.G.)