Onze vraag was hoe het voelt om de hoofdrol te strikken in een hitserie als je de vijftig al gepasseerd bent. 'Ik kan gewoon geen beroemdheid zijn, maar ik treur er niet om', zegt Bob Odenkirk (53). 'Er zijn genoeg beroemdheden op deze planeet. Good for them. '
...

Onze vraag was hoe het voelt om de hoofdrol te strikken in een hitserie als je de vijftig al gepasseerd bent. 'Ik kan gewoon geen beroemdheid zijn, maar ik treur er niet om', zegt Bob Odenkirk (53). 'Er zijn genoeg beroemdheden op deze planeet. Good for them. ' En dat zegt Odenkirk (53) niet alleen omdat hij een vriendelijke mens is. Hij is nu niet bepaald iemand die al jaren naar zijn huidige celebritystatus zit te hengelen. Zijn eerste roeping is zelfs niet acteren, maar comedy. In highschool bedacht hij sketches en op prille leeftijd schreef hij zelfs al mee aan het illustere Saturday Night Live. Later leende hij zijn pen aan Late Night with Conan O'Brien, Get a Life en The Ben Stiller Show. Cultfaam voor zijn eigen persoontje verwierf hij eind jaren negentig wel met de HBO-sketchreeks Mr. Show with Bob and David. En mogelijk herinnert u zich Porno Gil uit het eerste seizoen van Curb Your Enthousiasm. Maar om nu te zeggen dat Hollywood stond te dringen om Odenkirk te casten? Nah. Voor Saul Goodman, die ondertussen dus zijn eigen reeks Better Call Saul heeft, deed hij niet eens auditie. Hij had Breaking Bad zelfs nog nooit gezien, toen bedenker en showrunner Vince Gilligan hem voor de rol vroeg, omdat hij wel iets zag in de grappen van Odenkirk. Voor eventjes, of dat was toch de bedoeling: een gastrol in één of een paar afleveringen. 'Telkens als ik het script voor een volgende aflevering kreeg, dacht ik: deze keer gaat hij eraan', aldus Odenkirk. 'Hij was het perfecte personage om te vermoorden.' Maar showrunner Vince Gilligan zag zelfs toen al meer mogelijkheden voor Saul. 'Ik had net mijn eerste scène als Saul Goodman achter de rug,' herinnert Odenkirk zich, 'in het tweede seizoen van Breaking Bad. "Zou het niet grappig zijn als je personage een eigen spin-off zou krijgen?" grapte de crew. Een jaar later stapte Vince op me af: "Ik denk echt dat daar iets in zit." En dat bedoelde hij serieus.' Zelfs vóór Breaking Bad afgelopen was, ontstonden er zo al plannen voor een Saul-spin-off. ZONDER IETS WEG TE GEVEN: het nieuwe, tweede seizoen van Better Call Saul opent op dezelfde plek als seizoen één: in de gebakwinkel in Omaha waar Saul na de gebeurtenissen in Breaking Bad is ondergedoken. Hij is kaal, oud, bang en depressief. Maar de voornaamste vraag is nog steeds: hoe is het zover kunnen komen? Wanneer en hoe transformeert hij van de berooide beginnende jurist Jimmy McGill tot zijn corrupte alter ego Saul Goodman en roept hij voor het eerst 'S'all good, man'? BOB ODENKIRK: Daar heb ik evenzeer als jij het raden naar. Ik vóél al wel een beetje welke richting het uit gaat. Zo mag je zeker een aantal bekende gezichten uit Breaking Bad verwachten. En je zult daar heel blij mee zijn. Want het gros van die personages ging dood in Breaking Bad. (lacht)ODENKIRK: Dát heb ik niet gezegd. Andere personages. En wie, dat ga ik uiteraard niet verklappen. ODENKIRK: Wat je daar zegt, is interessant. Kijk, ik denk dat tv-makers lang onderschat hebben hoe bereid kijkers zijn om te investeren in diepmenselijke verhalen. De grote golf aan kwaliteitsseries van de voorbije tien jaar - The Sopranos, Mad Men, Breaking Bad - heeft één ding bewezen: dat het publiek het geduld heeft om zich in te leven in complexe scenario's en onconventionele personages, vaak antihelden. De zenderhoofden en makers zagen plots in dat het niet altijd actie en ontploffingen hoeven te zijn, zoals in CSI of NCIS. ODENKIRK: Ik denk omdat Better Call Saul heeft geholpen om het toch wel pijnlijke afscheid van een van de beste series van de voorbije jaren te verwerken. Breaking Bad is veel te vroeg geëindigd. Kijkers waren de wereld en de personages nog niet beu, integendeel: ze konden er maar niet genoeg van krijgen. Nu, Vince Gilligan heeft het zich met deze spin-off niet gemakkelijk gemaakt: hij bezwoer wie het maar wilde horen dat we Better Call Saul niet als de opvolger van zijn hitserie mochten beschouwen. Hij en Peter Gould zijn er mooi in geslaagd een op zichzelf staande serie te maken die een andere sfeer en toon heeft dan Breaking Bad. Trager opgebouwd, als een roman waarin de plot van secundair belang is. Vince en co. voelden zich niet verplicht tegenover de kijkers, maar ze respecteerden hun bereidwilligheid om mee te stappen in dat verhaal. ODENKIRK: Niet zo anders. Het hoofdpersonage maakt meestal keuzes vanuit een persoonlijke, innerlijke drijfveer. Een nevenpersonage reageert veeleer op de wereld rondom hem. Walter White is daar een goed voorbeeld van. Hij praatte zijn wandaden goed omdat hij het deed for the good of the family. Hij heeft meer dan genoeg kansen gehad om uit de criminele wereld te stappen, maar bleef crystal meth dealen om zijn familie van een spaarpot te voorzien. Zijn ego was zijn grootste drijfveer. Dit gezegd zijnde beschouw ik Saul niet als een hoofdpersonage, wél als het personage met de meeste dialogen. (lacht) Ik denk zelfs dat het nog wel een paar jaar duurt voordat ik over mezelf kan praten als 'een acteur' en dat nog kan geloven ook. Ik denk dat je zoiets moet verdienen. ODENKIRK: Alleen als er een écht grappige scène moet worden gespeeld, wat slechts sporadisch voorvalt. Drama is eigenlijk een fundamenteel andere manier van acteren. ODENKIRK: Niet grondig genoeg. (lacht) We zijn allemaal wat ouder nu en we kunnen er wat beter om lachen. In de jaren negentig waren we nog puristen. Zo vonden we dat alle afleveringen met elkaar verbonden moesten zijn. We zijn daar veel losser in geworden. Het enige wat er voor ons nu nog toe doet, is dat je zo grappig, zo intelligent, zo absurd, zo grof en zo cynisch bent als je kunt. We hebben ons trouwens kapot geamuseerd met de nieuwe afleveringen.Ik ben wel voor het Netflixmodel te vinden. Het is minder aan wetten en regels gebonden, en geeft schrijvers de kans om te doen wat ze willen. De afleveringen hoeven niet per se even lang te zijn, zoals bij de grote kabelzenders, die naar de commercials toe werken. Kijk maar naar het briljante Fargo: elke aflevering heeft een andere lengte. ODENKIRK: Nee. Nooit. Ik schrijf pure comedy. Korte dingen. En ik heb te veel respect voor wat Vince en zijn team doen. Echte vakmensen. Ik zou me niet in hun vaarwater durven te begeven. ODENKIRK: Ik ben ervan overtuigd dat ze ons nog wel een paar jaar zullen laten doorgaan. Nog vijf seizoenen, daar gok ik op. ODENKIRK: Ik heb onlangs een film geschreven, en ik ben nog bezig met het ontwikkelen van een nieuwe reeks. Misschien moet je het me binnen een jaar nog eens vragen. Eén ding is zeker: I won't quit show business. BETTER CALL SAUL - SEIZOEN 2 Vanaf 16/2 bij Netflix.DOOR ANDREAS ILEGEMSBob Odenkirk: 'IK BEN ERVAN OVERTUIGD DAT BETTER CALL SAUL NOG WEL EEN PAAR JAAR ZAL DOORGAAN. NOG VIJF SEIZOENEN, GOK IK.'