De tekenles brengt Esther en Rita toevallig samen. Esther organiseert en tekent, Rita heeft zich kandidaat gesteld als model. Allebei zijn ze beschadigd door het leven. Rita is alleen gaan wonen en vreest dat ze haar dochter Natasja kwijtr...

De tekenles brengt Esther en Rita toevallig samen. Esther organiseert en tekent, Rita heeft zich kandidaat gesteld als model. Allebei zijn ze beschadigd door het leven. Rita is alleen gaan wonen en vreest dat ze haar dochter Natasja kwijtraakt nu die volwassen is. Esther heeft haar strenge opvoeding nog niet kunnen afschudden en lijdt onder een laag zelfbeeld. Schrijfster Mieke Versyp vertelt de levens van Esther en Rita afzonderlijk, met hun eigen hoogtes en laagtes. Alleen bij de tekensessies kruisen hun wegen. Gaandeweg groeit Vel uit tot een stripboek over ouder worden, de lastige liefde, vrede sluiten met je lijf en kwetsbaarheid. In Sabien Clements zuinige tekenstijl zien de vrouwelijke lijven er niet geïdealiseerd uit. Soms lijkt het wel of ze net benadrukt wat niet correspondeert met de plastic schoonheidsidealen waar vrouwen overvloedig aan blootgesteld worden. Haar lijnen zoeken een eigen vorm van breekbare schoonheid. Het ongepolijste van haar stijl vormt een mooie metafoor voor de kwetsbaarheid die onmisbaar is in de verhouding tussen model en tekenaar, maar ook andere menselijke relaties mooier maakt.