Gentse feesten – Het wordt weer dringen op de rode loper én in de bioscoopzalen. Het Filmfestival presenteert de liefhebbers alweer een zéér goedgevulde affiche. Hier alvast onze tips voor de boeiendste retrospectieves, meest cinefiele nevensecties en swingendste muziek – jawel. Plus: de gewaardeerde mening van enkele bekende filmfestivalfans.

Ook dit jaar pakt het Filmfestival van Vlaanderen – Gent uit met een reeks opmerkelijke muziekdocumentaires. Drie daarvan zoomen in op rockgoden van heinde en – vooral – verre.

It Might Get Loud

Stop maar met gillen: het gaat hier niet om een volgend project van ons aller J-Lo, maar om een muzikale showdown tussen de gitaristen van Led Zeppelin, U2 en The White Stripes. Welke zichzelf respecterende rockfan zou geen arm en been overhebben om zo’n spektakel te mogen aanschouwen? An Inconvenient Truth-regisseur Davis Guggenheim liet zijn ecologische escapades achter zich, verzamelde het trio achter de ‘killer riffs’ van onder meer Kashmir, Sunday Bloody Sunday en Seven Nation Army en liet Guillermo del Torocameraman Guillermo Navarro deze unieke ervaring registreren. Guggenheim heeft trouwens niet alleen aandacht voor het sonische geweld dat het drietal voortbrengt, maar ook aan hun ontzettend uiteenlopende persoonlijkheden. Jimmy Page blijkt een echte gentleman, The Edge een bescheiden kerel en Jack White – de jongste in het gezelschap – een charismatische geweldenaar.

Anvil! The Story of Anvil

De uitdrukking ‘van de regen in de drup komen’ krijgt een geheel nieuwe dimensie dankzij deze documentaire over een Canadese heavymetalband die al bijna dertig jaar meedraait. In het begin van de jaren 80 deed hun legendarische album Metal on Metal talloze genreliefhebbers het wereldrecord headbangen verbeteren, bands als Slayer, Metallica en Anthrax rekenden zich tot fans van het eerste uur en het viertal toerde de hele wereld rond. De grote doorbraak bleef echter uit, groepsleden kwamen en gingen sneller dan de trainers van Germinal Beerschot en stichtende leden Steve ‘Lips’ Kudlow en Robb Reiner moesten op zoek naar een vaste baan om te overleven. Nu blijkt het duo echter nog altijd even strijdvaardig. Toch lopen de opnames van hun nieuwste cd, een inderhaast opgezette tournee doorheen Europa en de zoektocht naar een nieuw platenlabel niet bepaald van een leien dakje.

Tom Barman: Portrait of a Young Man as an Artist

Creatief genie volgens de één, arrogante lul volgens de ander – Tom Barman wekt nog steeds gemengde gevoelens op. Eén ding staat vast: weinig Belgen kunnen zo’n veelzijdige staat van dienst voorleggen als het Antwerpse manusje-van-alles, oftewel frontman van Vlaanderens invloedrijkste rockgroep, regisseur van een mozaïekfilm over ’t Stad en organisator van een indrukwekkende concertenreeks tegen extreemrechts. Toch blijkt zelfs Klaas Janszoon, zijn langst meedraaiende buddy bij dEUS, meer over hem te leren via zijn teksten dan via hun gesprekken. Reden temeer om op zoek te gaan naar de man achter de mythe vond gerenommeerd documaker Manu Riche ( Hoge bomen, Striptease). Samen met cameraman Renaat Lambeets, de cinematograaf van Any Way the Wind Blows, volgde hij Barman twee jaar lang, van in een tot de nok gevulde Ancienne Belgique tot in haast lege clubs in de Verenigde Staten. Benieuwd of de gereputeerde controlefreak zich al die tijd afzijdig heeft kunnen houden.

Door Steven Tuffin

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content