Nu de spanningen tussen Rusland en de rest van de wereld weer hoog oplopen, is de timing perfect voor een spannende spionageserie over de Koude Oorlog, toen de twee machtsblokken elkaar het wit uit de ogen keken en via allerlei slinkse manieren gevoelige informatie probeerden te bemachtigen. In The Americans volgen we het leven van Philip en Elizabeth Jennings, een gelukkig getrouwd koppel dat in het begin van de jaren tachtig samen met hun twee kinderen in een buitenwijk van Washington woont, waa...

Nu de spanningen tussen Rusland en de rest van de wereld weer hoog oplopen, is de timing perfect voor een spannende spionageserie over de Koude Oorlog, toen de twee machtsblokken elkaar het wit uit de ogen keken en via allerlei slinkse manieren gevoelige informatie probeerden te bemachtigen. In The Americans volgen we het leven van Philip en Elizabeth Jennings, een gelukkig getrouwd koppel dat in het begin van de jaren tachtig samen met hun twee kinderen in een buitenwijk van Washington woont, waar ze een reisbureau runnen. Na hun day job houden de twee zich echter bezig met allerlei spionageactiviteiten, militaire operaties waarvoor ze zich moeten vermommen en waarin het geweld niet geschuwd wordt. De twist is dat Philip en Elizabeth niet aan de kant van de Verenigde Staten staan, maar dat ze in de Amerikaanse samenleving zijn gedropt om te spioneren voor de Sovjets. Aan de buitenkant vormen ze een typische all-American family, maar achter die façade schuilt een heel netwerk van geheim agenten. Dat dubbelleven in stand houden is niet eenvoudig, zeker als de familie Jennings een nieuwe buurman krijgt, Stan Beeman, een agent die bij de dienst contraspionage van de FBI werkt en dus een zesde zintuig heeft voor mollen. Wat The Americans zo knap maakt, is dat de reeks op verschillende niveaus werkt. Het is een flitsende actieserie vol perfect uitgevoerde en spannende sequenties - alleen al het begin, waarin een overloper bij de kraag gevat wordt op de tonen van Tusk van Fleetwood Mac is adembenemend. Het is ook een schitterende geschiedenisles, die laat zien hoe groot de paranoia in de jaren tachtig was, en hoe weinig de VS en de Sovjet-Unie echt van elkaar afwisten. Als president Reagan in het voorjaar van 1981 neergeschoten wordt door John Hinckley geloven de Russen bijvoorbeeld dat er een heuse staatsgreep aan het gebeuren is, en bereiden ze zich voor op een nucleaire oorlog. Maar het sterkst aan The Americans is hoe de serie erin slaagt Philip en Elizabeth neer te zetten als twee gewone mensen, een getrouwd koppel dat worstelt met hun huwelijk en met de opvoeding van de kinderen. Tussen alle spionnenverhalen door is dit ook een drama over een gezin dat de schijn moet ophouden, maar waar de emoties tussen de verschillende leden wel echt zijn. Extra's: gewiste scènes, bloopers en enkele korte documentairs over onder meer de reconstructie van alle technologie die spionnen in de jaren tachtig gebruikten. THE AMERICANS SEIZOEN 1 (20th Century Fox) ****STEFAAN WERBROUCK