Was het jouw idee om Justified te maken?

GRAHAM YOST: Was het maar waar! (lacht) Nee, ik had een deal bij Sony en zij hadden de rechten op Fire in the Hole. Maar toen ik het verhaal las, was ik meteen verkocht. Raylan kon een van de coolste tv-figuren aller tijden worden. Hij is een regelrechte held. Ondanks zijn gebreken - en dat zijn er heel wat - blijft hij iemand naar wie je kunt opkijken. Een ander pluspunt was de setting in Kentucky: eindelijk eens een verhaal dat zich niet aan een van onze twee kusten afspeelt.
...

GRAHAM YOST: Was het maar waar! (lacht) Nee, ik had een deal bij Sony en zij hadden de rechten op Fire in the Hole. Maar toen ik het verhaal las, was ik meteen verkocht. Raylan kon een van de coolste tv-figuren aller tijden worden. Hij is een regelrechte held. Ondanks zijn gebreken - en dat zijn er heel wat - blijft hij iemand naar wie je kunt opkijken. Een ander pluspunt was de setting in Kentucky: eindelijk eens een verhaal dat zich niet aan een van onze twee kusten afspeelt. YOST: Ja, maar onze cast en crew, mensen die bijna allemaal in Los Angeles en omstreken wonen, maandenlang naar de Midwest verhuizen, zou te duur zijn. Gelukkig ontdekte onze location director Green Valley, een dorpje in de buurt van San Francisco dat perfect kon dienen als stand-in voor Harlan. YOST: Bedankt om me daaraan te herinneren. Ik zit nog steeds op dat ding te wachten. (lacht) Timothy is de ster van de show. Zonder hem zouden we nooit zo goed scoren. Ik moet dan ook - in de mate van het mogelijke - met zijn eisen rekening houden. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat het een goede beslissing was om Raylan een beetje in te tomen. Voor je het weet, wordt hij een schietgrage gek en verliest de kijker alle sympathie. YOST: Weinig, hij doet wel eens een suggestie, maar meestal is zijn input beperkt tot de enthousiaste telefoongesprekken die we voeren nadat hij een aflevering heeft gezien. Hij is een rabiate fan. En de bewondering is wederzijds: dat hij een nieuw boek over Raylan heeft geschreven, is het grootste compliment dat ik had kunnen krijgen. YOST: Mijn vader presenteerde een filmprogramma op de nationale omroep, waarin hij films toonde en die nadien besprak met de regisseur of een kenner. Ook thuis ging het altijd over film: als we geluk hadden, verschoof het gesprek naar het boek waarop de film gebaseerd was. (lacht) Toen ik in de jaren tachtig als prille twintiger in deze industrie begon, stond de televisie ook net op een kantelmoment. Plots werden reeksen enorm ambitieus. Neem nu het onvergetelijke Hill Street Blues: daarin gebeurden ongeziene dingen, thema's die voordien taboe waren, konden plotseling en seizoenen kregen overkoepelende verhalen waarin het privéleven van de personages uitgediept werd. Zoiets wilde ik ook schrijven! YOST: Niet helemaal. Ik heb enkele weken geschreven voor Full House, die verschrikkelijke sitcom die de Olsen Twins wereldberoemd heeft gemaakt. Ik had een proefcontract voor tien weken, maar na de negende hield ik het voor bekeken. Ik wist dat ze me op straat gingen zetten. Mijn bijdragen pasten totaal niet bij de toon van de reeks. Maar ik had heel veel geluk: de dag dat ik opstapte, kreeg ik te horen dat mijn scenario voor een film over een bom op een bus verkocht was. YOST: Dat succes had werkelijk niemand zien aankomen. Criticasters dachten dat het om een doorslagje van Die Hard (1988) ging, hoofdacteurs Keanu Reeves en Sandra Bullock waren toen allesbehalve de wereldsterren die ze nu zijn en Dennis Hopper stond bekend als een onhandelbare junkie. Die film heeft heel wat carrières een ongelooflijke boost gegeven, waaronder ook de mijne.DOOR STEVEN TUFFINGraham Yost 'DE INPUT VAN ELMORE LEONARD IS MEESTAL BEPERKT TOT DE ENTHOUSIASTE TELEFOONGESPREKKEN DIE WE VOEREN NADAT HIJ EEN AFLEVERING HEEFT GEZIEN. HIJ IS EEN RABIATE FAN.'