Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

HET NIEUWE NEW ORLEANS – Makkelijker wordt Treme er niet op in het tweede seizoen, maar David Simons kijk op New Orleans na Katrina blijft wel een unieke reeks.

Reeks: ****

Extra’s: ***

(Warner Home Video)

REEKS Van een bizarre timing gesproken: net nu de beelden van een door Sandy geteisterd New York dagenlang in de nieuwsuitzendingen zijn geweest, verschijnt het tweede seizoen van Treme, de dramareeks over die andere orkaan die lelijk huishield in een Amerikaanse metropool. Er is, in die serie, ondertussen ruim een jaar gepasseerd sinds de doortocht van Katrina in New Orleans, en het leven in de wijk Treme begint langzaam maar zeker weer normaal te worden. Alleen betekent dat in dit geval dat de criminaliteit, die voor Katrina welig tierde in New Orleans maar met het water weggespoeld was, weer opduikt.

Dat er in dit tweede seizoen enkele misdaden gebeuren, betekent niet dat Treme plotseling de richting van The Wire, de vorige serie van David Simon, opgaat. Deze reeks zit qua structuur nog steeds een stuk losser in elkaar en freewheelt op de tonen van de vele jazzmuziekjes door het leven van de hoofdpersonages, die hun stad en hun zaakjes op orde proberen te krijgen. Het meest memorabele personage uit het eerste seizoen – de protesterende professor Creighton Burnette, gespeeld door John Goodman – viel op het einde daarvan weliswaar weg, maar dat gat wordt zonder problemen opgevuld door de andere karakters.

Vooral dan door de vrouwelijke personages, want hoewel The Wire-getrouwen Wendell Pierce (als trombonist Antoine Batiste) en Clarke Peters (als indian chief Albert Lambreaux) zeker hun deel van het verhaal krijgen, draait Treme veel meer dan Simons vorige om sterke vrouwen. De kokkin Janette Desautel, die New Orleans verlaten heeft om in New York haar geluk te beproeven; advocate Antoinette Bernette, die de dood van haar man probeert te verwerken door zich vast te bijten in de zaak van een jongeman die wellicht door de politie werd neergeschoten; en vooral bareigenares LaDonna Williams, die bij de start van het seizoen een erg traumatische ervaring moet verwerken.

Treme blijft, zelfs naar Simons normen, een moeilijke serie, omdat ze vooral op sfeer drijft en vaak tergend langzaam en – ogenschijnlijk – zonder duidelijk doel vooruitgaat. Maar ze zorgt ook voor een redelijk unieke kijkervaring, omdat ze zo levensecht is en erin slaagt je helemaal onder te dompelen in de wereld van New Orleans en zijn mensen.

EXTRA’S Audiocommentaren van onder meer Simon, coscenarist George Pelecanos en de belangrijkste acteurs, speciale commentaartracks bij de muziek in elke aflevering, een verslag van een symposium over de reeks en enkele documentaires: over de muziek, de culinaire traditie van New Orleans (die dit seizoen nog meer aandacht krijgt dan in het eerste) en het Mardi-Grasfeest in de stad.

STEFAAN WERBROUCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content