In zijn roman Tot ziens daarboven, die in 2013 de Prix Goncourt won, volgt schrijver Pierre Lemaitre twee vrienden in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. Door de bloeddorst van een officier is een van beiden tijde...

In zijn roman Tot ziens daarboven, die in 2013 de Prix Goncourt won, volgt schrijver Pierre Lemaitre twee vrienden in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. Door de bloeddorst van een officier is een van beiden tijdens de laatste dagen op het slagveld zijn onderkaak kwijtgeraakt. Zijn vriend verzorgt hem en helpt hem zelfs aan een nieuwe identiteit, omdat hij niet als oorlogsinvalide terug naar huis wil. Zowel de foute officier als de twee voormalige soldaten proberen in de nasleep van de oorlog snel rijk te worden. De officier laat gesneuvelden uit massagraven herbegraven op vraag van de families, de soldaten bieden aan gemeentes ontwerpen voor oorlogsmonumenten aan, maar bouwen die vervolgens nooit. Behalve wat Tardi-achtige Wereldoorloggruwel heeft tekenaar De Metter weinig eigens toe te voegen aan de roman. De vaagheid van zijn illustraties zit een heldere vertelling in de weg en zelden slaagt hij erin de kwaliteit van het boek in de strip tot uiting te laten komen.