Dimitri Dewever medewerker Trends

Meer dan twaalfhonderd digitaal nagebouwde wagens van befaamde constructeurs kun je loslaten op het racetarmac van Gran Turismo 6.

ACHTERGROND

Go out with a bang, moeten ze bij Sony gedacht hebben, en ze zetten de nieuwe Gran Turismo als laatste grote gametitel van 2013 op de agenda. En wellicht ook de laatste grote PlayStation 3-exclusive – de meeste spelproducties verschijnen vanaf volgend jaar zowel op PS3 als PS4, of zelfs alleen nog op PlayStation 4. Voor de Japanse ontwikkelaar Polyphony Digital was het nu of nooit. Het keer op keer uitstellen van de release – zoals destijds met Gran Turismo 5 gebeurde – was geen optie. Nu, aan het einde van de levenscyclus van de PS3, is de gebruikersgroep van die console het grootst.

WAGENPARK

De verschillen met GT5 uiten zich niet zozeer visueel. De vorige Gran Turismo, uit 2010, schurkte – zeker na de verschillende updates die volgden – al tegen de technologische grens van de PS3 aan. GT6 moet het vooral hebben van zijn kwantiteit. In de garage passen meer dan 1200 officieel geautoriseerde voertuigen van merken als Audi, BMW, Chevrolet, Dodge, Ferrari, Mitsubishi, Subaru en Volkswagen. Dat zijn er bijna tweehonderd meer dan in de vorige game, een absoluut record. Daarnaast is ook het aantal wagens met een tot in de kleinste details nagebouwd interieur (stuur, dashboard, voorruit) groter dan ooit.

SILVERSTONE & CO.

Voor de eerste maal in de serie kun je nu ook Silverstone onveilig maken. Vreemd dat we daar zo lang op hebben moeten wachten, aangezien sinds 2008 op het échte Britse racecircuit jaarlijks de GT Academy wordt georganiseerd (een competitie waarbij de beste GT-spelers een raceopleiding volgen en het tot professionele piloot kunnen schoppen). In totaal zitten er 30 bestaande racebanen in het spel die je in meer dan zeventig configuraties (omgekeerde richting, fragmentarisch) kunt rijden. In sommige races wisselen dag en nacht elkaar ook af. Online kunnen tot 16 spelers delen in de racepret.

VERDICT

Gran Turismo 6 is een veel kleinere stap in vergelijking met de grote sprong voorwaarts tussen editie 4 en 5. Op de grote technische innovaties is het wachten tot de racesimulator ‘ergens de komende jaren’ op PS4 debuteert. Wél mag je GT6 gerust de compleetste episode uit de zestienjarige autoreeks noemen. Alleen de statische omgevingen, het nog steeds weinig spectaculaire schademodel en de robotisch reagerende computerspelers zijn gebleven. Wie de trage opbouw van het spel haat, kan facultatief – met echt geld – meteen extra wagens kopen. GT6 is de meest realistische rijsimulator van dit moment.

GRAN TURISMO 6

PLAYSTATION 3

SCE

GAMEPLAY ****

GRAFIEK ****

GELUID ****

DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content