TIM MIELANTS: Na Cordon kreeg ik de kans om twee afleveringen te regisseren van The Tunnel, een Brits-Franse remake van The Bridge. De producenten vonden dat ik goed werk heb afgeleverd. Denk ik toch. In elk geval, zo is de bal aan het rollen gegaan.
...

TIM MIELANTS: Na Cordon kreeg ik de kans om twee afleveringen te regisseren van The Tunnel, een Brits-Franse remake van The Bridge. De producenten vonden dat ik goed werk heb afgeleverd. Denk ik toch. In elk geval, zo is de bal aan het rollen gegaan. MIELANTS: Zeker. In het begin hoorde ik wel eens een 'who the fuck are you?', maar nu behandelen ze me met veel respect en staan crew en cast open voor nieuwe ideeën. Ze willen iets anders. De eerste twee seizoenen van Peaky Blinders focussen nog op het harde gangsterleven in Birmingham na WO II. In het derde seizoen hebben de personages iets existentieels. Gangsters in de midlifecrisis: dat uitgangspunt vond ik fantastisch. Misschien heb ik er als Europeaan wel een bepaalde gevoeligheid of persoonlijkheid in kunnen leggen. Die vrijheid heb ik. Gelukkig. MIELANTS: Dat was geen enkel probleem. Ik ben een grote fan van Knight - hij is ook de scenarist achter films als Eastern Promises en Locke. Bij ons krijg je vaak een scenario voorgeschoteld waarvan je denkt: hoe kan ik daar in godsnaam iets van maken? Bij een script van Knight geldt het omgekeerde: shit, als ik dit maar niet verkloot. (lacht)MIELANTS: Ja, omdat je daar een schat aan historische architectuur uit de jaren 20 en 30 aantreft. Veel wordt nagebouwd voor de reeks, maar ik heb er bij de producenten voor geijverd meer op locatie te draaien. Ik word meer geïnspireerd door échte gebouwen. MIELANTS: Jan Bijvoet is mijn fetisjacteur. Waar ik ook naartoe ga, ik neem hem mee. Ik kan er niet de vinger op leggen, maar hij straalt iets bijzonders uit. Er zijn altijd wel van die rollen waarbij ik denk: dit is ofwel iets voor Viggo Mortensen, ofwel iets voor Jan Bijvoet. (lacht)MIELANTS: Hij was net vijf draaidagen hier om al zijn scènes te doen. Als je hem bezig ziet, heb je zoiets van: 'Ah ja, ik snap waarom jij een miljonair bent.' Het is alsof je de sleutels van een ongelooflijk blitse auto krijgt, waarmee je haarfijn door bochten kunt scheuren en razendsnel optrekken. Die vergelijking geldt ook voor Cillian en de anderen: grote kanonnen vol talent. (A.I.)