1 L'enfant (Luc en Jean-Pierre Dardenne, België 2005)
...

1 L'enfant (Luc en Jean-Pierre Dardenne, België 2005) 'Zoals er van een Luc Tuymanseffect in de schilderkunst kan worden gesproken, zo kun je ook spreken van een Dardenne-effect in de mondiale cinema,' schreef de Canadese filmkenner James Quandt. Deze nummer 1 heeft dan ook niets met een opwelling van chauvinisme te maken. Het gaat wel om de wereldwijde erkenning dat de Dardennes met hun ruwe en sterk fysieke camerastijl die de personages dicht op de huid zit een standaard hebben gezet voor een nieuwe vorm van neorealisme in sociaal bewogen cinema uit alle windstreken. De Belgische broers wonnen hun tweede Gouden Palm voor dit drama over een jonge kruimeldief (Jérémie Renier) die tot inkeer komt nadat hij zijn baby op de zwarte markt heeft verkocht. 2 Brokeback Mountain (Ang Lee, VS 2005) Een gay subtekst in een western is haast zo oud als het genre, maar het duurde tot deze briljante Annie Proulxbewerking voor we een hele film kregen over seks, liefde en onderdrukte passie tussen twee jonge schaaphoeders (Heath Ledger, Jake Gyllenhaal) op de ruige hellingen van Brokeback Mountain. Ang Lee maakt er een bloedmooie en intrieste film van over onvervulde verlangens en verspeelde levens. 3 Stellet licht (Silent Light) (Carlos Reygadas, Mexico 2007) Tergend langzaam bouwt Reygadas een ascetisch overspeldrama op, dat overvloeit in een noodlotstragedie en finaal een transcendente dimensie krijgt. Hiermee voegt Reygadas zich bij de enkele groten van de film (Dreyer, Hitchcock) die erin geslaagd zijn een mirakel te filmen zonder in het ridicule te vervallen. 4 In the Mood For Love (Wong Kar-wai, Hongkong 2000) Maggie Cheung en Tony Leung worden vaak door hun wederhelften in de steek gelaten en groeien langzaam naar elkaar toe. Wong vat hun smachtende erotische verlangens in een hypnotiserend ballet van sierlijke lichamen, poses en oogopslagen. De voluptueuze retrosfeer - de film speelt in een raadselachtig exotisch Hongkong van 1962 - druipt van het doek. 5 Eastern Promises (David Cronenberg, Canada-VK 2007) Vroedvrouw Naomi Watts daalt af in de schimmige wereld van de Russische maffia in Londen. Ook in Engeland blijft de Canadees David Cronenberg trouw aan zijn obsessie met de kracht, aftakeling en defecten van de meest fascinerende machine ter wereld: het menselijk lichaam. Dat blijkt hier vooral uit het belang van de tatoeages op de lijven van Russische misdadigers en uit een heuglijk robbertje naaktworstelen in het Turks bad. 6 Million Dollar Baby (Clint Eastwood, VS 2004) Paul Schrader - die het kan weten - noemde dit ingetogen meesterwerk van Clint Eastwood 'one of the great American chronicles of redemption'. Het begint als een boksdrama, eindigt als een pleidooi voor euthanasie en is onderweg een aangrijpende meditatie over spijt, verlies en verlossing. 7 The House of Mirth (Terence Davies, VK 2000) Van de tien titels is deze schromelijk onderschatte kostuumfilm met voorsprong de meest vergeten. Terence Davies schildert in deze exquise Edith Whartonverfilming de tragische ondergang van een jonge society-figuur die het slachtoffer wordt van de morele hypocrisie van de New Yorkse hogere klasse begin vorige eeuw. Met een schitterende Gillian Anderson (van The X-Files) als de getormenteerde heldin. 8 Yi yi (A One and a Two) (Edward Yang, Taiwan 2000) Het hoogtepunt van de nieuwe Taiwanese cinema is een subtiel geschakeerde familiekroniek van een gezin uit Tapei dat we een jaar lang volgen, beginnend met een bruiloft en eindigend met een uitvaart. De in 2007 overleden Yang vat de chaos en de vervreemding van het dagelijkse leven in een reeks tableaus die nu eens overweldigend droef zijn, dan weer op het randje van de slapstick bengelen. 9 Mulholland Drive (David Lynch, VS 2001) Alles wat je van een David Lynch verwacht en nog véél meer, dat biedt deze quasi experimentele film noir die begint met een nachtelijk auto-ongeluk. De overlevende brunette raakt bevriend met een blonde ingénue (Naomi Watts), waarna ze het samen trachten te maken in Hollywood. De twee belanden echter in een lynchiaans labyrint van moord, perverse seks en grotesk geweld. Mulholland Drive heeft de logica - of het gebrek eraan - van een droom, waarbij onze vertrouwde opvattingen over ruimte, tijd en narratieve conventies aan diggelen worden geslagen. 10 Father and Son (Aleksandr Sokoerov, Rusland 2003) In zijn onnavolgbare mystiek-impressionistische stijl filmt Sokoerov het spel van aantrekken en afstoten tussen een jonge weduwnaar en het moederszoontje in wie hij zijn overleden geliefde herkent. Het is best mogelijk allerlei symboliek te ontdekken in deze vader-zoonparabel, maar wat overheerst, is toch de overrompelende beeldtaal van Sokoerov die tegelijk erg zweverig, zwaarmoedig Russisch en erotisch geladen is. Wat is volgens u de beste film van de afgelopen tien jaar? Ga naar www.knackfocus.be en stem! KNACKFOCUS .BE