CREATIEF MET SCHROOT U heeft uw zolder opgeruimd en weet niet waar naartoe met alle rommel? Een adres: dat van Thomas Hirschhorn

Schirn Kunsthalle,Römerberg in Frankfurt, tot 11 januari. www.schirn.de

Als er iemand overweg kan met schroot, is het Thomas Hirschhorn (46) wel. De in Parijs wonende Zwitser laat sinds 1995 een spoor van rommel achter zich, zij het zorgvuldig opgehoopt en tot gespierde installaties aan elkaar geregen met stalen kettingen en kilometers tape. Het mag niet altijd, maar nu en dan kun je de schroothandelkunstwerken ook betreden. Je komt dan tussen een explosie van spullen terecht – kartonnen dozen, kranten, zilverpapier, neonlichten, televisietoestellen en plastic bloemen – die Hirschhorns liefde voor doodgewone materialen illustreren. Double Garage was tevoren al te zien in de Berlijnse Galerie Arndt & Partner, maar Schirn haalt het werk nog eens in huis onder de titel ‘Kunstenaars die de weg naar de Toekomst uitstippelen’. De installatie lijkt op een werkplaats voor de doe-het-zelver met koud wit licht en schappen voor werktuigen. Tussen de voorwerpen plantte Hirschhorn een paar reusachtige zwammen en aan de muren bracht hij foto’s aan van pin-ups, vernielde steden, gewonde mannen en gesluierde vrouwen. Tussenin rijdt een modelbouwtreintje en ligt nog een in bruine tape gewikkelde buis. Double Garage verwijst naar 9/11, als een gebeurtenis die ‘verteerd’ wordt in de privé-sfeer. Niet de huiselijke omgeving weliswaar, maar het schuilhok van pa die naar hartenlust planken zaagt en een collage maakt over een eigentijdse oorlog. Hirschhorn luisterde het geheel op met tekstfragmenten over macht en verantwoordelijkheidszin. Double Garage volgt op het veelbesproken Bataille Monument van 2002 voor Documenta XI. Die installatie, opgedragen aan de Franse filosoof en antropoloog Georges Bataille, is de derde uit een reeks van vier monumenten voor vier filosofen. Na Gilles Deleuze (Avignon, 2000), Spinoza (Amsterdam, 1999) en Bataille komt Hirschhorn via Double Garage met Nietzsche voor de dag. Het combineren van bescheiden materialen met uitspraken van filosofen moet volgens de kunstenaar leiden tot een opheffing van sociale hiërarchieën. ‘Voor mij’, zegt Hirschhorn, ‘is kunst altijd een manier geweest om de wereld te kennen, een instrument om mezelf met de realiteit te confronteren en een middel om de tijd te ervaren waarin ik leef.’

Door ELS FIERS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content