THE WAR GAME

PETER WATKINS

GB 1966, MET COMMENTAAR VAN MICHAEL ASPEL EN DICK GRAHAM. 23.00 – ARTE

De link tussen La Commune, Edvard Munch en The Journey? Peter Watkins, voor velen de meest genegeerde en misschien belangrijkste Britse cineast van zijn generatie (Watkins is van 1935). Zijn bekendste film, het verontrustende The War Game, duurt nauwelijks 49 minuten maar opdrachtgever BBC heeft bijna twintig jaar lang geweigerd om dit controversiële sf-docudrama, een speculatieve reconstructie van de gevolgen van een nucleaire oorlog op de stad Rochester in Kent, uit te zenden. Te gruwelijk, heette het officieel, maar het ging in feite om pure politieke censuur, gesteund door de populaire pers die de film als propaganda voor nucleaire ontwapening zag. Onder druk kwam deze film toch nog in enkele Britse bioscopen uit en The War Game won zelfs een Oscar. Watkins vertrok van heel wat officiële prognoses en deed grondige research. Zijn realistisch mengsel van uit de hand gedraaide journaalbeelden in korrelig zwart-wit, grafieken en gereconstrueerde interviews (met pro-nucleaire statements van het establishment en de Kerk) is bijgevolg onthutsend helder en precies in de omschrijving van de sociale chaos en de fysieke aftakeling door het stralingsgevaar (bijvoorbeeld het smelten van oogballen). Maar omdat Watkins ook gebruikmaakt van volledig fictieve scènes is deze apocalyptische shocker en pseudodocumentaire in onvervalste cinéma-véritéstijl eveneens een baanbrekend manifest over de complexiteit van de media en stelt ze de realiteit in de cinema in vraag.

All the Pretty Horses HH Billy Bob Thornton, VS 2000. Countryrocker, acteur en regisseur Billy Bob Thornton maakte na Sling Blade een adaptatie van het eerste deel van Cormac McCarthy’s Borders-trilogie. Deze neowestern over twee buddy’s die in Mexico op zoek gaan naar het echte cowboyleven en er onder anderen Penélope Cruz ontmoeten, vertrekt van een geïnspireerd scenario van Silence of the Lambs-scenarist Ted Tally. Enkele haperingen en de soms schetsmatige aanpak ten spijt is dit een stevig lyrisch epos met een doorleefde melancholische ondertoon. (21.05 – Vijftv) l Tess HHH Roman Polanski, GB-FR 1979. Bij momenten hypnotiserend portret over de liefde en onschuld van een jonge boerendochter, gefnuikt door sociale vooroordelen en het klassenstelsel in het puriteinse Dorset van de 19e eeuw. Er gaat weinig lyrische vitaliteit uit van dit scrupuleus gereconstrueerde donkere kostuumdrama, maar de claustrofobische terreur van de weelderig gefotografeerde landschappen is des te nadrukkelijker. De doorbraak van de toen 17-jarige Nastassja Kinski. (23.50 – Arte)

(L.J)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content