The Triffids *

BORN SANDY DEVOTIONAL
...

BORN SANDY DEVOTIONAL DOMINO AN EVENING WITH THE TRIFFIDS, 23-24/6, KUNSTENCENTRUM BELGIë, BURGEMEESTER BOLLENSTRAAT 54, HASSELT. TELKENS VAN 19.00 TOT 2.00. TICKETS 16-18 EURO. INFO: tel. 011 22 41 61 OF WWW.KUNSTENCENTRUMBELGIE.COM Twintig jaar geleden, in 1986, verscheen Born Sandy Devotional: het onbetwiste meesterwerk van The Triffids, de Australische popgroep die halverwege de jaren 80 wereldberoemd werd in de Lage Landen en Engeland. Zanger/gitarist/songschrijver David McComb en de zijnen verzamelden in onze contreien een toegewijde aanhang, genoten de warme steun van de muziekpers en schopten het tot op de weiden van T en W. Waar de trein echter abrupt stilhield: The Black Swan uit 1989, een poging om de rijke muzikale traditie die The Triffids in zich droegen te verbroederen met moderne elektronische snufjes, werd hun zwanenzang. Het floppen van die plaat en het uitblijven van de grote doorbraak waren een zware desillusie voor McComb. De intellligente, aimabele en stijlvolle romantic gentleman trok zich terug met zijn hobbygroep The Blackeyed Susans en waagde vervolgens nog een solocarriè- re die in 1994 het prachtige album Love Of Will opleverde. Het werd zijn laatste wapenfeit: zijn gezondheid liet hem in de steek, hij onderging een harttransplantatie, slikte ongezonde doses medicijnen en er was sprake van een alcohol- en heroïneverslaving. Begin 1999 viel McComb, twee dagen na een auto-ongeval waar hij met de schrik af was gekomen, thuis stom-weg dood. McCombs overlijden was marginaal nieuws, maar zijn aanhang had moeite met het afscheid en er onstond een cultus die tot op heden niet is uitgedoofd. Getuige deze luxueuze heruitgave (met 9 bonus tracks) van Born Sandy Devotional - een eer die mondjesmaat ook de rest van het Triffids-oeuvre, ruwweg tussen '84 en '89 bijeengespeeld, te beurt zal vallen. Afscheid is ook het sleutelwoord op Born Sandy Devotional, een album waarop McComb alle registers opentrekt en de grote woorden en gevoelens de vrije loop laat in een panoramisch breed muzikaal spectrum. Johnny Cash, The Velvet Underground, The Doors, The Band, Joy Division, Nick Cave, Echo & The Bunnymen, het is er allemaal. Maar het instrumentarium (met naast de traditionele elementen ook nog steel, strijkers, orgel, cello en vibrafoon), de ongeëvenaarde breedbeeldproductie van Gil Norton en de kastijdende karakterstem van David McComb - 'het mooiste instrument van The Triffids', aldus Jan Douwe Kroeske - maken van Born Sandy Devotional een puur en uniek chef d'oeuvre. Het diepmelancholische Estuary Bed, de hallucinante passie in Lonely Stretch, het bloedstollende Wide Open Road, de ondraaglijke spanning van Stolen Property, het bitterzoete duet Tender is the Night('There's someone I want to forget tonight, don't you wanna forget someone too? I left him, and I can leave you too') krijgen hier het gezelschap van 9 bonustracks: demo's en b-kanten, ruwe, ongeslepen, verwrongen, scheefgeslagen folk, blues, gospel en country, de basis vanwaaruit The Triffids altijd gewerkt hebben. Maar wel tracks die muzikaal en productioneel (of liever: bij gebrek aan productie) beter hadden gestaan als bonus op de opvolger In the Pines. Born Sandy Devotional is een glorieus pronkstuk van muzikale grandeur en lyrische klasse. Koester het, het is een en al onsterfelijke schoonheid. Eddy Hendrix