MICHAEL POWELL, EMERIC PRESSBURGER

GB 1948. MET MOIRA SHEARER, ANTON WALBROOK, MARIUS GORING. 13.20 – BBC 2

THE RED SHOES

Martin Scorsese laat geen mogelijkheid onbenut om het werk van de Brit Michael Powell en zijn artistieke partner Emeric Pressburger te roemen. Het is trouwens te danken aan de lofzang van Scorsese – hij liet zich door Jack Cardiffs camerawerk inspireren voor de vertraagde opnamen in Taxi Driver – dat Powell ( The Tales of Hoffman, Peeping Tom) ondertussen de reputatie geniet van een van de grootste Britse filmmakers aller tijden, want tijdens de jaren ’40 kregen de films van dit creatieve duo vaak de kritiek te slikken dat ze ‘excentriek’ en ‘smaakloos’ waren. Hans Christian Andersens sprookje lag aan de basis van dit somptueuze cinemaballet, een eerste intelligente poging om de wereld van het ballet op het filmscherm te portretteren. Het formeel inventieve The Red Shoes, Powells en Pressburgers meest populaire succes, focust visueel flamboyant op een jonge balletdanseres (debutante Moira Shearer), geplet tussen haar liefde voor de kunst via een duistere impresario (een enigmatische Anton Walbrook) en een jonge componist (Marius Goring). Dit drama in intense, explosieve Technicolor-kleuren zou heel wat invloed uitoefenen op de Hollywoodmusical. Zowel componist Brians Easdale als setdesigner Hein Heckroth en Arthus Lawson kregen een Oscar voor hun bijdrage.

Modern Times *Charles Chaplin, VS 1936. Na René Clair met A nous la liberté (1931) vierde ook Chaplin zijn sociaal engagement bot met deze satirische aanklacht tegen het onmenselijke karakter van de door machines gedicteerde fabrieksarbeid. Voor het eerst kon het publiek de stem horen van de populaire pantomimekomiek (14.25 – France 3) The Immigrant **** Charles Chaplin, VS 1917. Nooit voordien werd de hypocrisie en het brutale gedrag van de Amerikanen ten opzichte van immigranten zo satirisch gehekeld als in deze sociale komedie, een van de fameuze two-reelers die Chaplin tussen 1916 en 1917 voor Mutal Films draaide. Een van Chaplins absolute meesterwerken en de film die hem persoonlijk het meest zou blijven raken (17.45 – ARTE) La revue des revues ** Joe Francis, Fr. 1927. Charmante stille farce die zich volledig afspeelt tegen de achtergrond van het Parijse music-hallmilieu van de Moulin-Rouge en Folies-Bergère. Een uniek tijdsdocument, want de eerste film met beelden van de verleidelijke revuevedette Josephine Baker, de ’toast of Paris’ (01.15 – ARTE).

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content