De sterkte van Steven Soderberghs aanklacht tegen de financiële rottigheid die in 2016 in de Panama Papers werd opgegraven, is de vorm waarin die verpakt is. De zwakte helaas ook. De regisseur van Erin Brokovich (2000) en de O...

De sterkte van Steven Soderberghs aanklacht tegen de financiële rottigheid die in 2016 in de Panama Papers werd opgegraven, is de vorm waarin die verpakt is. De zwakte helaas ook. De regisseur van Erin Brokovich (2000) en de Ocean's-films had het zich makkelijk kunnen maken door uit die gecompliceerde kwestie met de ogen dicht een strakke, stijlvolle dossierthriller te halen. Het had hem zowaar nog eens een hit kunnen opleveren, maar Soderbergh wilde meer: prikkelen, spelen met stijl, swingend entertainen en glashelder uitleggen. Dat siert hem, maar het resultaat van zijn ambitie is vooral uitleggerig. The Laundromat is een satirische mozaïekvertelling die voor elke plotlijn een nieuw genre aanboort, tot de nochtans met veel goesting acterende topcast verloren loopt. Alleen het thrillersegment met Matthias Schoenaerts weet min of meer te overtuigen, en als u dat al ironisch vindt, wat dacht u dan van deze: scenarist Scott Z. Burns heeft met The Report net een strakke, stijlvolle dossierthriller geregisseerd.