Zaterdag 16/4, 23.30 - 2BE. John Dahl met Linda Fiorentino, Bill Pullman, Peter Berg. VS 1993
...

Zaterdag 16/4, 23.30 - 2BE. John Dahl met Linda Fiorentino, Bill Pullman, Peter Berg. VS 1993 Veel memorabele rollen vind je niet terug in het portfolio van Hollywoodvamp Linda Fiorentino. Haar bitchy en sexy performance in de neonoir The Last Seduction bezorgde haar echter wel een plek in het pantheon van de femme fatale. Meer zelfs: ze werd een postfeministisch icoon in het spoor van de Sharon Stone uit Basic Instinct, die andere spraakmakende erotische thriller uit de jaren 90. Dat succes soms even snel kan verdampen als een frisco in een hoogoven, weet de raafzwarte Fiorentino als geen ander. Wat veelbelovend begon met het opgroeidrama Vision Quest (met Matthew Modine en Madonna) en Scorsese's After Hours, doofde na haar rol als de sociopathische Bad Girl in John Dahls noir snel uit. Routineuze erotische B-thrillers, waarin ze telkens als femme fatale te zien was, werden haar noodlottige speeltuin. Als de New Yorkse verzekeringsbons Bridget Gregory deelt ze in het diabolische The Last Seduction even makkelijk sneren uit als Lauren Bacall zwoele blikken. Zodra ze er met de cash van de drugsdeal van haar man (Bill Pullman) vandoor gaat, ontpopt ze zich tot een meedogenloze en manipulatieve sekspoes. In een slaperig dorp luist ze de onschuldige Mike (Peter Berg) in een crimineel plan om voor geld overspelige echtgenotes te vermoorden. ' Who's a girl got to suck to get a drink around here?', snauwt Bridget in een bar. Het is slechts een van de vele sprankelende ironische oneliners uit het verrassende scenario van Steve Barancik, dat door Dahl met veel gevoel voor sfeer is verfilmd. Het is echter Fiorentino als bekoorlijk kreng met een ' as tough as a man'-attitude die deze glorieus gemene film zo markant maakt. Fiorentino speelde nog mee in Men in Black en verleidde Paul Newman in Where the Money Is, maar verder komt ze moeilijk aan de bak. Tweemaal haalde ze nog het nieuws: een keer met een project over fotografe-actrice Tina Modotti en dan nog eens met het feit dat haar vriend - een FBI-agent - vertrouwelijke info had doorgespeeld voor een scenario over Hollywooddetective Anthony Pellicano. Waarschijnlijk zal ze het echter niet erg vinden om de geschiedenis in te gaan als de actrice die Barbara Stanwyck in Double Indemnity - waarin de standaard werd gezet voor de femme fatale - er als Sneeuwwitje laat uitzien. (L.J.)