LINE-UP

Amber Bain.
...

Amber Bain. Geen groep, The Japanese House, maar het soloproject van een 20-jarige Britse jongedame die op zesjarige leeftijd gitaar leerde spelen aan haar pa: 'Hij zag er zo cool uit, met zijn gitaar, en ik droomde toen al over in een groepje spelen.' Een carrière als meisje-met-gitaar zag Bain niet zitten, en ze leerde met software als GarageBand te werken. Inspiratie voor haar artiestentotem vond ze bij het vakantiehuis in het kuststadje Cornwall waar Bain vaak verbleef. 'Het was een oriëntaals uitziende paalwoning,' legt ze uit, 'maar mijn moeder noemde het steevast "het Japanse huis". Goeie naam voor een band, dacht ik, een band met maar één vast lid.' In maart liet The Japanese House via Soundcloud voor het eerst van zich horen met de track Still. Sindsdien verschenen twee ep's, Pools to Bathe In en Clean. Het klankenpalet van Bain strekt zich uit van koele synthpop over hedendaagse r&b en vederlichte elektronica tot akoestische, schuchtere folkmelodieën. Een melancholische, androgyne rapsodie, gekruid met een rijke beeldtaal. 'Ik heb van nature een jongensachtige stem,' zegt Bain, 'vandaar de soms tweeslachtige bijklank van mijn muziek.' De twee ep's van The Japanese House verschenen via Dirty Hit, een klein label, verdeeld door Universal, met als grootste blikvanger de Britse indiegroep The 1975 in de portefeuille. Het was na een concert van The 1975 in de Londense club The Barfly dat Bain twee jaar geleden op Dirty Hits radar verscheen: 'Hun zanger, Matthew Healy, papte die avond aan met een van mijn vriendinnen. Zij liet hem enkele van mijn songs horen, hij speelde ze door aan zijn label.' Dat ontfermde zich meteen over Bain, onder meer met een werkingsbudget. 'Ik was van plan om Engelse literatuur en politieke wetenschappen te studeren, maar die boeken zullen niet weglopen. Dankzij Dirty Hit kan ik me nu helemaal op mijn muziek concentreren.' In de nabije toekomst betekent dat toeren in Engeland en de VS, en een nieuwe ep die begin 2016 moet verschijnen. 'The Beach Boys zijn altijd een grote invloed geweest, vooral door hun gebruik van harmonieën en Brian Wilsons vindingrijke productie. Verder Fleetwood Mac, Bon Iver, Blondie - 'Debbie Harry is de meest sexy frontvrouw ooit - en The National. Vooral voor de teksten van Matt Berninger, daar heb ik veel uit geleerd. Nog eentje? Vooruit dan: Frankie Valli & The Four Seasons, een vocal group uit begin jaren 60. Hun nummer Dawn (Go Away) doet me telkens opnieuw smelten.' JONAS BOEL