Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

Het uur van de waarheid – Het Britse jarenvijftigdrama The Hour keert terug voor een tweede, en laatste, seizoen.

(JustBridge)

Het eerste seizoen van de BBC-reeks The Hour was onevenwichtig. Het drama over het leven achter de schermen van een nieuwsprogramma in de jaren vijftig kon zeer meeslepend zijn als het verhaal zich afspeelde in de tv-studio, maar het thrillerelement over Sovjetspionnen en de Suezcrisis voelde soms erg geforceerd aan. De tweede reeks behoudt die mengeling van journalistiek drama en mysterie wel, maar zit beter in elkaar.

The Hour II begint in het najaar van 1957, bijna twaalf maanden na de gebeurtenissen op het einde van het eerste seizoen. Producer Bel Rowley (Romola Garai) staat nog altijd aan het hoofd van het team journalisten van nieuwsprogramma The Hour, maar ze moet nu wel verantwoording afleggen aan een enigmatische nieuwe baas: Randall Brown, een man die eropuit lijkt om het stof van de Britse nationale omroep te blazen. Op haar twee naaste medewerkers uit het verleden kan ze bovendien niet meer bouwen: reporter Freddie Lyon is de wijde wereld ingetrokken – deels om te genezen van zijn onbeantwoorde liefde voor Rowley – en de ankerman van het programma, Hector Madden, heeft te veel plezier in het nachtleven om zich van zijn werk echt iets aan te trekken.

De uitspattingen van Madden (gespeeld door Dominic West, alias McNulty uit The Wire) vormen ook de aanleiding tot het thrillerelement in dit seizoen: hij raakt via zijn losbandige en liederlijke leven betrokken bij een schandaal waarvan de repercussies tot in de hoogste kringen van de politiek en de media uitdeinen. Die hele plot over machtige mannen die met de broek op de enkels betrapt worden, komt in ieder geval minder stroef over dan het spionageverhaal uit het eerste seizoen, en omdat de ankerman van The Hour er zo nauw bij betrokken is, verloopt de wisselwerking tussen de verhalen op de nieuwsvloer en die ernaast ook natuurlijker.

Toch blijft The Hour een reeks die haar potentieel nooit helemaal kan waarmaken. De setting klopt en in de beste momenten weet de serie de sfeer van de journalistiek in de jaren vijftig te vatten, maar het blijft te vaak wat koel en afstandelijk. De Britse kijkers zijn er ook niet echt in de ban van geraakt: voor de tweede reeks bleven nog een dik miljoen Britten voor hun tv zitten, zowat 800.000 minder dan bij seizoen 1, en dat was voor de BBC de reden om geen nieuwe afleveringen meer te bestellen. Geen extra’s.

STEFAAN WERBROUCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content