Een vader die zijn kroost met gekke ideeën volpropt en meeneemt op een wilde tocht door de VS: op dat verhaaldraadje moet Destin Daniel Cretton verliefd zijn geworden toen hij na zijn knappe jongerendrama Sho...

Een vader die zijn kroost met gekke ideeën volpropt en meeneemt op een wilde tocht door de VS: op dat verhaaldraadje moet Destin Daniel Cretton verliefd zijn geworden toen hij na zijn knappe jongerendrama Short Term 12 (2013) op de autobiografische bestseller van Jeannette Walls botste. En wat moet hij gevloekt hebben toen hij Captain Fantastic (2016) zag en de gelijkenissen met zijn film opmerkte. Of erger nog: toen hij ontdekte dat de komische aanpak van Matt Ross een pak beter werkt dan zijn dramatische benadering. In The Glass Castle zoomt Cretton in op een ontwrichte vader-dochterrelatie die hij op twee snelheden afspeelt: hij toont zowel de opgroeiende als de huidige Jeannette (Brie Larson) en laat naar het einde toe beide tijdslijnen versmelten. Die spreidstand tussen flashback en heden zorgt echter voor zo'n tergend trage start dat er pas tijdens het slot sprake is van wat spanning, mooie momenten en (te veel) uitgesteld melodrama.