Film: *** Extra's: ** (Boomerang)
...

Film: *** Extra's: ** (Boomerang) Tussen 1975 en 1979 filmde Julien Temple massa's beeldmateriaal over de toenmalige tegencultuur, het clubcircuit in Londen en een vorm van rock-'n-roll, door de media punk gedoopt. Temple monteerde alles tot The Great Rock 'n' Roll Swindle (1980), beter bekend als de geschiedenis van de Sex Pistols. Achttien jaar later dook hij opnieuw de archieven in en interviewde de ex-Pistol-leden als schimmen tegen een fel uitgelichte achtergrond. De Sex Pistols waren een mythe en een hype. Om het rebelse imago van de groep niet te schaden, kon (wou) Temple anno 1980 bepaalde beelden niet gebruiken. De Pistols fungeerden als schimmen in het masterplan van hun manager Malcolm McLaren. Met The Filth and the Fury (1999) wil Temple de puntjes op de i zetten. Maar wars van deze interne afrekening is het een heerlijke rockfilm, die bij vlagen de clichés van het rock-'n-rollcircus ver overstijgt. Julien Temples treffende montage van archiefmateriaal, soapfragmenten, televisieseries en zijn zelf geschoten beelden, lijkt soms op zuiver samplewerk. Het resultaat is afwisselend hilarisch en surreëel.In zijn regisseurscommentaar openbaart Temple zijn liefde voor onder meer Godard en Eisenstein. Sommige fragmenten van The Filth and the Fury zijn inderdaad een zuivere toepassing van Eisensteins dialectische montagetechniek. De parallelmontages van een optreden van de Pistols en van The Bay City Rollers, of deze van Johnny Rotten en een opvoering van Richard III (met wie Rotten zich identificeerde tijdens zijn stageact) zijn er sprekende voorbeelden van. Temple vergelijkt de woede van de punk met het sociale bewustzijn van rap en hip hop. De ware stem van de Sex Pistols, hun ongenoegen over de sociale mistoestanden in het Groot-Brittannië van Thatcher, weerklinkt in hun songs. The Filth and the Fury is een rauw tijdsdocument en minstens even boeiend als een fictioneel drama. A-Video brengt de Nederlands ondertitelde versie uit. Piet GoethalsDvd:The French Lieutenant's Woman (Fox) van Karel Reisz. Driven (Warner) van Renny Harlin. The Sopranos Seizoen 2 (Warner) van David Chase. The Odessa File (Columbia) van Ronald Neame. *** Gevaarlijk precedent: Arnold Schwarzenegger streek 75.000 dollar op voor zijn medewerking aan de dvd van Paul Verhoevens SF-kanjer Total Recall, wat veel meer is dan het totale budget voor de extra's van de meeste dvd's. Als deze trend wordt doorgezet, mag je de participatie van grote sterren in 'Special Edition'-dvd's vergeten. *** In de VS is het eerste softwareprogramma op de markt waarmee de consument geweld, seks en vuile praat van zijn dvd's kan weren. De digitale schijfjes moeten wel worden afgespeeld op computer dvd-rom. *** Ruim 350.000 Belgische gezinnen beschikken nu over een dvd-speler. Dit cijfer houdt geen rekening met de 300.000 pc's en 150.000 Playstation2-spelconsoles die dvd's kunnen afspelen. Alleen al in 2001 werden 200.000 spelers verkocht. De opmars van de digitale speelfilm overtreft de stoutste verwachtingen: in de eerste vier jaar van het bestaan van dvd werden zestien keer meer spelers verkocht dan tijdens de eerste vier jaar van de VHS videorecorder. Verwacht wordt dat eind 2002 één op de vier huisgezinnen een dvd-speler zal bezitten.