Intellect, 127 blz., euro 20.
...

Intellect, 127 blz., euro 20. Paniek ten huize Smit in Michigan vorige week: verschillende kranten kopten sensationeel 'Is Britney Spears een man?' Net nu de professor in zijn wat lang uitgevallen essay TheExile of Britney Spears een betoog heeft opgezet over hoe dat onschuldige meisje uit Kentwood, Louisiana, door ons allen tot een oneigen, labiel en passief vrouwelijk lustobject is gedegradeerd, stond zelfs haar geslacht even op losse schroeven. Wat zal Christopher opgelucht ademgehaald hebben toen het alleen om enkele stand-ins in haar nieuwe clip Till The World Ends bleek te gaan. Hoewel, voor de professor mediastudies aan Calvin College is het ongetwijfeld een zoveelste aanslag op Amerika's popprinses par excellence. De man ziet in haar immers het ultieme symbool van onze allesverwoestende consumptiedrang. Aan de hand van de belangrijkste momenten in haar leven - haar eerste optreden als Mousketeer op Disney Channel, de uitdagende video voor ... Baby, One More Time, de geboorte van haar kinderen of het beruchte kapselincident - en onze reactie daarop wil de man aantonen dat la Spears op gewelddadige wijze opgepeuzeld en verteerd werd. De schuldigen? U en ik. Ergens kunnen we zijn redenering volgen: het arme kind was niet opgewassen tegen de intrusieve media-aandacht die tegenwoordig bij een zangcarrière hoort. Alleen heeft Smit er 127 pagina's voor nodig en schuwt hij de grootspraak niet. Een vergelijking met slavernij? Check. Een verwijzing naar een gebed uit het eerste Engelse gebedenboek? Check. Een verwijzing naar een twintigste-eeuwse filosoof? Double check. Al hoeft u daarom niet te denken dat de professor zich boven de simpele zielen verheven voelt. Evengoed heeft hij het over stront en andere secreties - met volgende zin om te onthouden: 'Wij hebben (Britney) gebaard in onze darmbewegingen' - en wijdt hij een volledig hoofdstuk aan haar vagina. Niet dat we er al te lang bij willen stilstaan, maar de beroemde foto van haar slipjesloze kruis krijgt haast epische proporties toegemeten. Het internet kan iemand maken of kraken, dat wéten we. En wellicht zijn de media en wij inderdaad niet altijd even voorzichtig en vriendelijk met Brit Brit omgegaan. Als de auteur evenwel herhaaldelijk vraagt om mee te gaan in zijn misschien vergezochte redenering moet er toch ook bij hem een lichtje zijn gaan branden. Blijft de vraag voor wie hij dit boek eigenlijk geschreven heeft. Diehardfans zullen niet graag lezen hoe hun geliefde diva als een hulpeloze gefabriceerde geldkoe wordt afgeschilderd, terwijl minder devote volgers hun kostbare tijd niet zullen willen verdoen aan een academisch onderzoek naar de verteerbaarheid van Britney Spears. BARBARA DE CONINCK