The Eighth Square

MUSEUM LUDWIG

AM DOM, BISCHOFSGARTENSTRASSE

IN KEULEN, TOT 12 NOVEMBER.

WWW.MUSEUM-LUDWIG.DE

Gender, Life and Desire in the Arts since 1960, luidt de ondertitel bij The Eighth Square. Een hele mondvol, maar het aanbod is navenant. Sinds 2002 zocht curator Frank Wagner kunst bij elkaar over homo-, trans-, inter- en anderssoortige seksualiteit vanaf de sixties tot vandaag. Dat leverde zo'n enorme oogst op dat de nochtans royale zaal voor tijdelijke expo's te klein uitviel. Het genderproject vertakte zich bijgevolg naar het volledige museum en het statement werd er gratis bijgeleverd: ook de minder conventionele erotiek speelt al decennialang een belangrijke rol in de kunst.

Volgens Wagner werd het meer dan tijd om de gemarginaliseerde seks-stock in een groot Duits museum uit de doeken te doen. Wie uit is op een verzetje met artistieke pieten en tieten, hoeft niet naar Keulen te komen: The Eighth Square mikt op 'erkenning en het nog steeds utopische idee van onbegrensde gelijkheid' en dat levert in ieder geval een behoorlijk complex overzicht op. De tentoonstelling, met thema's als Portrait and Identity, Accursed Worlds en Sexy Machismo, is bewust opgevat als een spannings- of zelfs een slagveld. Hoewel je wel eens een geestige brok kunst tegen het lijf loopt, valt meestal de opvallend ernstige tot zelfs sombere toon op.

Het Ludwig Museum bokste een grondig uitgespit en intelligent geheel in elkaar, inclusief een vracht bijdragen die net door hun onconventionele karakter aan de ribben kleven. Naast talrijke bekende homokunstenaars als Andy Warhol, David Hockney, Francis Bacon, Robert Mapplethorpe en Gilbert & George zijn ook heel wat jonge artiesten van de partij.

Dat we anno 2006 nog lang niet zo breeddenkend zijn als we zouden willen, is niet zelden hun boodschap en dat wordt meer dan eens in een scherpzinnig en trefzeker beeld verpakt. Visueel krachtvoer vind je onder meer bij Hans-Peter Feldmann en zijn monumentale, blote-billenroze David naar het voorbeeld van Michelangelo, bij Wolfgang Tillmans en zijn verblijdend directe blik onder de rok van een andere man, en bij Matthew Barney en zijn barokke geslachtsmutaties.

Els Fiers