In deze sequel op de komische roadmovie King of the Belgians (2016) is de Belgische koning Nicolas (Van den Begin) gestrand op de Kroatische Brioni-eilanden, waar de Joegoslavische leider Tito destijds zijn eregasten ontving. In die paradijselijke omgeving moet de minzame...

In deze sequel op de komische roadmovie King of the Belgians (2016) is de Belgische koning Nicolas (Van den Begin) gestrand op de Kroatische Brioni-eilanden, waar de Joegoslavische leider Tito destijds zijn eregasten ontving. In die paradijselijke omgeving moet de minzame monarch herstellen nadat hij per abuis door een Belgische sluipschutter werd verwond tijdens een re-enactment van de aanslag op Franz Ferdinand, al heeft hij wel meer sores aan zijn gewonde kop, zeker nu België blijkt opgedoekt en hij in het sanatorium zowaar gevraagd wordt om keizer van Nova Europa te worden. Was King of the Belgians nog grotendeels vanuit de pols geschoten als een (semi)mockumentary, dan keren Peter Brosens en Jessica Woodworth dit keer terug naar hun meer contemplatieve en rigide stijl van Khadak en Altiplano. Tussen de droogkomische vignetten door word je regelmatig getrakteerd op fraaie, poëtische tableaus en terzijdes, met dank ook aan cameraman Ton Peters. Alleen voelt de mix van politieke satire en strak gestileerde kolder bij momenten futiel aan, en loopt deze fabel over een ontheemde koning, zijn lakeien en de vreemde vlerken die hij ontmoet soms verloren in het niemandsland tussen Luis Buñuel, Elia Suleiman en Yorgos Lanthimos.