Woensdag 11/8, 20.00 - CanvasTerwijl wij Europeanen ons blauw blijven betalen aan benzine, zoeken kleine ondernemers in China hun heil in een goedkoper en vooral ook milieuvriendelijker vervoersmiddel. In tal van schuurtjes wordt alvast naarstig gewerkt aan prototypes van elektrische wagens, zo blijkt uit een reportage van Terzake. En
...

Woensdag 11/8, 20.00 - CanvasTerwijl wij Europeanen ons blauw blijven betalen aan benzine, zoeken kleine ondernemers in China hun heil in een goedkoper en vooral ook milieuvriendelijker vervoersmiddel. In tal van schuurtjes wordt alvast naarstig gewerkt aan prototypes van elektrische wagens, zo blijkt uit een reportage van Terzake. En wij die dachten dat er voor zo'n vierwieler niet veel meer nodig was dan een elektrische motor en een stel batterijen! Joeri de Ridder, verdeler van elektrische vrachtwagentjes en voorzitter van ASBE, de Belgische sectie van de Europese belangenvereniging AVERE, zet ons met beide voeten op de grond. Joeri de Ridder: Toch wel ja. (Lacht) Als je in je eigen tuin begint te knutselen, zul je als resultaat niet veel verder geraken dan een golfkar. Als je weet dat het bedrijf achter Reva, een klein Indisch elektrisch stadswagentje, al acht jaar aan een volwaardige personenauto werkt en hem nog steeds niet op de markt heeft gebracht, zie je in dat je zoiets niet snel bouwt. Het meest heikele punt blijft de batterij: hoe krijg je de nodige 500 kg aan batterijen veilig in je auto? Trouwens, in België mag je niet met een zelf gefabriceerd elektrisch voertuig de baan op, en voor de veiligheid is dat maar goed ook. De Ridder: Bitter weinig, eerlijk gezegd. Vorig jaar zijn er zes Tesla's verkocht, een exclusieve elektrische sportwagen die er een beetje als een kleine Lotus uitziet. Van de Reva hebben we zowat zestien exemplaren verkocht, maar intussen hebben we dat project stopgezet. Verder zijn er nog de elektrische wagentjes die als vierwielige motorfiets gecatalogeerd worden en waarvan we dus moeilijk cijfers kunnen voorleggen. Veel heeft te maken met het nogal bedroevende aanbod én het imagoprobleem. De Ridder: Veel mensen hoor. Sommige van de wagens zien er trager uit dan ze zijn. Met de Reva haal je bijvoorbeeld tachtig kilometer per uur en mag je dus op de snelweg - al heb je dan wel het gevoel in een koekendoos te rijden. Voor in de stad zijn ze echter perfect. Spijtig genoeg hebben veel mensen enkel vertrouwen in grote merken, en die hinken momenteel achterop wat puur elektrische auto's betreft. Ze bieden wel al alternatieven aan: sommige auto's rijden op gasvormige brandstoffen en andere, de hybriden, combineren in verschillende gradaties een benzine- met een elektromotor. De Ridder: Absoluut. Een elektrische wagen stoot géén schadelijke gassen uit, wat helemaal in lijn is met het - excuseer me voor het taalgebruik - 'Don't shit where you eat'-principe. Bovendien is de motor tot negentig procent energie-efficiënt, een groot verschil met de twintig procent van de benzinemotor, en maakt hij totaal geen lawaai. Plus: bedenk wat je allemaal uitspaart aan benzine. De Ridder: Dat is een vaak gehoord tegenargument. De meeste batterijen moet je na amper honderd kilometer weer opladen via het stopcontact. Zoals Professor Van Mierlo, mijn collega bij ASBE, het met een boutade verwoordt: een elektrische wagen is perfect voor 99 procent van alle ritten die je onderneemt, voor dat ene procentje kun je dan wel een benzineslikker huren. De Ridder: Zeker weten! Alleen zijn er ook economische belangen in het spel: als we plots op elektrische wagens zouden overschakelen, zou dat een schokeffect in de economie kunnen veroorzaken. Zover zijn we echter nog niet: de grote merken liggen al honderd jaar 'in bed' met de petroleumgiganten en zijn nog niet echt happig op puur elektrische wagens. Als zij ze niet en masse aanbieden, zal de massa ze maar moeilijk aanvaarden. (B.D.C.) www.asbe.be