TOP3 2010 - STEFAAN WERBROUCK

OUD BELGIË ÉÉN
...

OUD BELGIË ÉÉN Na Van Vlees en Bloed in 2009 opnieuw een erg volwassen Vlaamse serie, een zesdelig pareltje van Stany Crets en Peter Van den Begin over de ondergang van theater Ancienne Belgique met ijzersterke vertolkingen, een gewaagde beeldtaal en enkele echt onvergetelijke scènes. DE SCHOOL VAN LUKAKU ÉÉNEen docusoap over voetballer Romelu Lukaku, maar vooral over het wel en wee van een groepje tieners in Brussel, waarin de samenlevingsproblemen in onze hoofdstad zonder taboes en op een heel menselijke manier aan bod kwamen. VORMGEVERS CANVASMensen met een passie die van tv-makers volop de kans krijgen om daarover te praten: meer heb je niet nodig om een ijzersterke documentairereeks te maken. Kunstenaar Jan De Cock wilde met de aflevering over hem naar eigen zeggen 'een revolutie op tv' ontketenen, maar eerlijk: zolang programma's als Vormgevers gemaakt kunnen worden, is een revolutie niet echt nodig. De tijd dat documentaires op Canvas vooral een buitenlandse aangelegenheid waren, is voorbij. Arm Wallonië, Bobslee, Publiek Geheim, Belga Sport IV, Bonjour Congo, Puur Persoonlijk, Paper Trails, Goudvis, Wildcard Myanmar, het aanbod was zowel qua onderwerpenkeuze als qua vormgeving erg verscheiden, maar altijd hoogstaand. Verder een dikke pluim voor De Flandriens (één), Kukeleku (één), De Kinderpuzzel (één), Benidorm Bastards (2BE), Duts (Canvas), Dagelijkse Kost (één), Tomtesterom 2 (één), Roeiers zonder Grenzen (2BE) en Tegen De Sterren Op (vtm) ZOT VAN VLAANDEREN VTMEen combinatie tussen De Jaren Stillekes en De Slimste Mens, maar dan zonder de charme of humor van die programma's en drie keer zo lawaaierig. VLAAMSE HOLLYWOOD VROUWEN VTMWe hebben niets tegen trash-tv, maar dan moeten de hoofdrolspelers toch een beetje sympathiek overkomen - zie ook 'meest ergerlijke tv-figuur' - en moet er wat variatie tussen de afleveringen zijn. ERGENS ONDERWEG ÉÉNEcht slecht kon je dit niet noemen, alleen werd deze reeks nooit meer dan 'een BV die met zijn kind op reis gaat'. En dan stellen wij ons toch de vraag wat zoiets op één te zoeken heeft.Veel programma's uit 2010 waren niet zozeer slecht dan wel middelmatig. Wij werden warm noch koud van Tienermoeders (VT4), Het Sterke Geslacht (vtm), Made in Belgium (één), De klas van Frieda (één), Red mijn huis (vtm), De Smaakpolitie (VT4), Masterchef (vtm), Trinny & Susannah: Missie Vlaanderen (Vitaya), Zo zijn wij getrouwd (VT4) en Missie Amazone (vtm). En we zouden eerlijk gezegd toch echt wel kunnen leven zonder de goedkope midweekfictie waarmee de zenders uitpakken: zowel Goesting (één) als Dag & Nacht (vtm) waren bijzonder slap en ook Dubbelleven (één) is na een redelijk veelbelovende start snel afgegleden. DE SCHOOL VAN LUKAKU ÉÉNEen fijne kennismaking met enkele fijne Brusselse jongeren. Natuurlijk speelde Romelu Lukaku een grote rol - en terecht: als je hem zenuwachtig ziet dralen voor een examen of voor de spiegel in lachen uitbarsten bij de aanblik van zijn imposante lichaam in kostuum, besef je dat hij inderdaad nog geen achttien is. Eerlijk en echt, zoals reality zou moeten zijn. ROEIERS ZONDER GRENZEN 2BEVeel heb je niet nodig voor boeiende tv: een roeiboot, een camera en twee gekken die de Atlantische Oceaan willen oversteken. Zeker als die jongens dan nog eens sympathiek zijn, verrassend weinig ruzie maken én heerlijk beeldende vergelijkingen gebruiken - een bladje schuurpapier iemand? BENIDORM BASTARDS 2BEJaja, die oudjes van tegenwoordig. Hilarisch toch hoe ze op hun rolwagentjes door de stad raceten of de jongeren van vandaag even op hun plaats zetten. Misschien niet altijd even fijnzinnig - remember 'mijn schuur staat in brand' en andere quotes - maar net daarom zo leuk. Dagelijkse kost kon ik best wel, euhm, smaken - een moelleux die altijd lukt, verdient uw aller aandacht. Ook het vervolg van Bobslee, de nieuwe reeks van Belga Sport en De Flandriens vond ik voer voor een fijne tv-avond. En eerlijk: ik had weinig verwacht van Tegen de sterren op, maar heb toch paar keer flink gegrinnikt. Ten slotte nog een eervolle vermelding voor het even bizarre als aandoenlijke Duts. VLAAMSE HOLLYWOOD VROUWEN VTMVeel woorden hoef je daar niet aan vuil te maken, enkel deze: ergerlijk, arrogant en langdradig. En neen, ik ben niet jaloers op Astrids 'Kill Bill Quentin Tarantino Pussy Wagon', dat David Beckham mijn Ford Focus maar eens de pas probeert af te snijden. TAKE ME OUT 2BEJe kunt dit zelfs geen uitlach-tv noemen, zo saai is dit datingprogramma, naast vernederend en denigrerend. Een pluspunt: het wordt gevolgd door het Nederlandse Oh Oh Cherso, waarin je kunt zien dat er toch enkele Hagenezen zijn die de zoektocht naar wat 'geneueueuk' nog schaamtelozer aanpakken. GOEDELE NU VTMControversieel heeft Goedele Liekens altijd willen zijn, maar de grens met schaamteloos en beschamend blijkt in haar talkshow erg dun. Bovendien probeert ze zo authentiek over te komen - Dat gesteun! Die overdreven uitdrukkingen! - dat het net onauthentiek wordt.Hebben we echt elke dag van de week een bijbehorende show nodig? Of een programma over de gevolgen van hypnose - Ik weet wat je deed? En waarom moet een Vlaamse variant van een goed Brits programma als Masterchef rond BV's draaien? Tot slot: zou ik blij moeten zijn dat ik een pak andere programma's gewoon vergeten ben? OUD BELGIË ÉÉNDe hartveroverende vertolkingen, de prikkelende beeldtaal van regisseur Indra Siera en de nauwgezetheid waarmee de jaren 70 weer tot leven werden gebracht, maakten van deze miniserie van Crets en Van den Begin een streling voor het oog. DUTS CANVASToegegeven, het was aanvankelijk even doorbijten. Door dat vreemde, kale kader waarin Herwig Ilegems heel eigenzinnig humorklassiekers opvoert, fascineert Duts echter zodanig dat je blijft kijken. TEGEN DE STERREN OP VTMWalter Baele en co verdienen niet alleen applaus voor de geslaagde imitaties - die stemmen! - maar evenzeer voor het combineren van humor voor een breed publiek met regelmatig echt snedige grappen.Excuses aan de makers van De school van Lukaku, Kukeleku, Benidorm Bastards en het documentairetalent bij Canvas ( Vormgevers, Brazilië voor beginners, Niets is zwart-wit, Belga sport IV, Belpop III), maar 2010 was het jaar van de fictie. Oh ja, Komen eten (VT4) bleef een vluchtoord voor het in oeverloos gezwets verzande TerZake. 'RECLAMEBLOKKEN' BIJ DE VRT De ruimte tussen programma's wordt steeds dwangmatiger opgevuld met eigen promotie én meerdere sponsorvermeldingen. Denkt de openbare omroep dat we zo geconditioneerd zijn door reclameblokken dat we niet meer zonder kunnen? MARATHONPROGRAMMA'S Vooral de commerciële zenders hebben er sinds ruim een jaar een handje van weg om programma's van Bananasplit (VT4) tot Mijn restaurant! (VTM) tot langer dan een uur te rekken. Het kijkplezier neemt echter niet noodzakelijk dezelfde vlucht. VILLA POLITICA ÉÉNHet schabouwelijke theater dat de heren en dames parlementsleden onder het mom van openbaarheid van bestuur voor de camera's opvoeren, sorteert een averechts effect op het vertrouwen in de instellingen.Vlaamse Hollywood Vrouwen, Chef in nood (vtm), diverse make-overprogramma's... De voorraad 'mensen die men tegen zichzelf zou moeten beschermen' bleek ook in 2010 haast onuitputtelijk. Maar zijn dergelijke 'guilty pleasures' op tv in het jaar van de eerste zelfdoding in de nasleep van een tv-deelname, Chris Aerts van Mijn restaurant!, nog wel vrijblijvend? OUD BELGIË ÉÉNEen trip op memory lane die zowel prachtig gefilmd als gemonteerd en gespeeld was. Televisie waarvan de nostalgicus in mij helemaal warm werd. DE SCHOOL VAN LUKAKU ÉÉNOmdat er een wereld werd geopend die gesloten blijft als je er niet midden in staat en omdat geen van die jongeren enig taboe uit de weg ging. Verplichte televisie voor iedereen die meent dat hij in dit land een nieuwe regering moet vormen. TEGEN DE STERREN OP VTMEindelijk een Bart De Wever die echt grappig is.De weerwraak van de grijsaards in Benidorm Bastards - jong zijn is zo out dezer dagen. Arm Wallonië, trage televisie die diep probeerde te graven. En ten slotte: Duts. Omdat ik er telkens weer met open ogen naar kijk en het televisie is die aan mijn ongemak krabt. HET STERKE GESLACHT VTMLuie televisie die vooral gemaakt lijkt omdat bekende mensen zelfs op vakantie de indruk willen wekken dat ze het 'druk druk druk' hebben. Al was het met het doen van domme proefjes. RECHT DOOR VLAANDEREN VTMBurenruzies zijn vervelend. Een camera erbij maakt het nog vervelender én erger. DE KINDERPUZZEL ÉÉNIk kreeg hem niet gelegd. Om eerlijk te zijn: het interesseerde me ook niet om hem te kunnen leggen.Peter Goossens op alle mogelijke wijzen. Dat overdaad schaadt, zou een kok van zijn niveau moeten weten. Het fenomeen-De Vadder Ivan, of hoe een man het algemeen belang met eigenbelang verwart en doet alsof dat journalistiek is.In de keuken (Canvas): het had een van de beste programma's van het jaar kunnen zijn als Wim Opbrouck zich had geconcentreerd op het portretteren van de koks en er niet per se een wedstrijdje chefs versus amateurs van had willen maken. Runner-up in deze categorie: Anneliezen (Canvas). Njam! Jawel, een kookzender! Omdat de chef-koks daar tenminste gewoon mogen doen waar ze goed in zijn - koken, dus - en geen typetje hoeven te spelen dat uit een of andere realityhandboek komt: zie Masterchef, De Beste Hobbykok, Chef in Nood... Wij kijken met andere woorden veel meer uit naar het programma van Peter Goossens op Njam! dan naar Goossens zoekt chef, zijn nieuwe reeks op vtm. Astrid Bryan uit Vlaamse Hollywood Vrouwen. We willen de jonge vrouw gerust het voordeel van de twijfel geven: misschien is ze in het echt helemaal niet zo en hebben de makers van het programma haar egocentrische trekjes extra in de verf gezet. En dan bekijken we nog eens dat fragment met de 'pimped out jeep truck mobile'... Een nek-aan-nekrace tussen Yves Leterme, die in De Zevende Dag (één) Ivan De Vadder tot decorstuk reduceerde, en De Vadder zelf, die een week voordien in zijn Panorama-documentaire Plan B (Canvas) zijn eigen persoontje stukken belangrijker vond dan het mogelijke einde van België. 'En wat vond u nu eigenlijk van mij?' De slotvraag van Martin Heylen op het einde van elke aflevering van God en klein Pierke (Canvas). We zijn bang dat zijn drang om graag gezien te worden door de figuren die hij volgde ook net het probleem was van die reeks. Het interview met de bejaarde minnares van Jeff Hoeyberghs, de passage van Angelina Elander, in elke aflevering van Goedele Nu zat wel een 'oh no she didn't'-moment. Maar het hoogtepunt was toch het item rond de rondborstige Lesley-Ann Poppe, die haar beklag mocht komen doen over de beruchte 'slagroomfoto's' die op het internet waren opgedoken. Om de kijkers duidelijk te maken waar-over dat relletje precies ging, liet Goedele de foto's in kwestie eerst toch even schermbreed zien, terwijl je Poppe op de achtergrond hoorde fluisteren: 'Je gaat ze toch niet tonen, hé?' Klasse.