'DE PRIORITEITEN VAN HOUD DE DIEF! WAREN DUIDELIJK: VOYEURISME EN SENSATIE.'
...

'DE PRIORITEITEN VAN HOUD DE DIEF! WAREN DUIDELIJK: VOYEURISME EN SENSATIE.'Voor Houd de Dief! van start ging, drukten de makers ons op het hart dat ze het onveiligheidsgevoel in Vlaanderen zeker niet zouden aanwakkeren, dat ze gewoon de kijkers een paar tips wilden geven om diefstallen te voorkomen. Dat is wellicht ook wat ze 's avonds tegen zichzelf zeggen net voor ze gaan slapen, maar spijtig genoeg is het lulkoek. Zoveel is wel duidelijk na de eerste aflevering, waarin het jonge koppel Birja en Sven live kon volgen hoe zijn huis werd leeggeroofd. Nu heb ik in de regel geen medelijden met kandidaten in programma's als deze, omdat ze weten waar ze aan beginnen. In Expeditie Robinson hoor je de deelnemers die een paar uur aan een kruis hangen toch ook niet jammeren dat ze dat niet verwacht hadden toen ze zich inschreven voor een reisje naar een tropisch eiland? Alleen ging Freddy, de ex-inbreker die VTM had ingehuurd, wel bijzonder enthousiast aan het werk. Na meer dan honderd diefstallen - de rijkswacht telde er 105 - en twee jaar in de gevangenis, is hij naar eigen zeggen volledig clean, maar het leek in Houd de Dief! toch wel alsof hij terugkeerde naar zijn eerste liefde. Hij was nog maar net begonnen of een paar kuikentjes in het tuinhuis waren al ten dode opgeschreven omdat Freddy de gloeilamp die hen warmte verschafte wegtrok om een ladder te pakken. Daarna zagen we hoe hij in de badkamer door het ondergoed van de vrouw des huizes rommelde en in de kinderkamers de kasten door elkaar haalde, 'als een hond die zijn terrein afbakent', aldus Birja. Toen moest het ergste nog komen, want Freddy - duidelijk op zijn gemak in het huis - stelde zich niet tevreden met een simpele diefstal. Eerst trok hij doodleuk de koelkast open om een slok cola naar binnen te werken en daarna ging hij het toilet binnen om er zijn behoefte te doen. En hier begon - met permissie - het hele zaakje te stinken. Tijdens de rooftocht van Freddy liep er boven in beeld voortdurend een klokje mee, en op het einde bleek dat hij in een kleine zeven minuten de meeste waardevolle spullen naar buiten had gesleept. Een knappe prestatie, alleen lijkt mij dat toch geen onoverbrugbare tijdspanne als je dorst hebt of naar de wc moet. Ofwel had Freddy dus een geweldige aanval van de schijterij, ofwel heeft hij van de producenten de opdracht gekregen om het er allemaal wat dikker op te leggen. Toegegeven, Birja en Sven kregen daarna wel wat tips om een nieuwe inbraak te voorkomen. Maar die werden zodanig op een drafje afgehandeld - het nam minder tijd in beslag dan de inbraak zelf - en bevatten zo weinig duiding dat het wel duidelijk was waar de prioriteiten lagen: bij voyeurisme en sensatie. Al zat er in het tweede deel ook een geurtje aan het programma. Houd De Dief! wordt gesponsord door een fabrikant van alarmsystemen, dus moest je geen groot helderziende zijn om te voorspellen dat Birja en Sven zo'n systeem in huis zouden halen. Alleen: toen het huis Freddy-proof was gemaakt en de dief nog eens terugkeerde, bleef er van de man die zich een paar weken voordien zo fluks een toegang had verschaft, nauwelijks nog iets over. Sterker nog: hij was met geen stokken meer aan te porren om binnen te breken en zelfs toen bleek dat het koppel een sleutel had laten zitten aan de binnenkant van een raam, zag hij dat door de vingers. Wou VTM de mensen thuis alsnog met een veilig gevoel achterlaten? Misschien, al leek het mij eerder een manier om de gulle sponsor niet voor het hoofd te stoten. Enkele dagen na de start van Houd de Dief! vertelde Freddy in een interview dat een alarm een inbreker niet afschrikt, omdat niemand er nog van opkijkt als er een sirene begint te loeien. Maar zoiets laat je natuurlijk beter niet in prime time zien. Houd de Dief! is erin geslaagd een paar illusies uit de wereld te helpen. De illusie dat VTM op zijn minst zou proberen een gevoelig onderwerp als 'onveiligheid' omfloerst aan te pakken. En de illusie dat de nu al veelbesproken show van Electrabel volgend voorjaar op het vlak van 'branded entertainment' een primeur zou zijn. Stefaan Werbrouck