Matthias Pintscher ****

(New Line 8573-84530-2)

György Ligeti ****

(New Line 8573-83953-2)

New Line, het nieuwe label van Teldec, spitst zich uitsluitend toe op hedendaagse muziek. Het wil in de eerste plaats in zee gaan met nog levende componisten én opnemen onder hun supervisie. De wereldberoemde György Ligeti (78) en de vrijwel onbekende Duitser Matthias Pintscher (30) ondertekenden een exclusief contract. The Ligeti Project vervolledigt de ‘complete edition’ van Sony (die voortijdig werd stilgelegd) en behelst 5 cd’s. Op de eerste uit de reeks staat het Pianoconcerto (1988) met Pierre-Laurent Aimard, het Chamber Concerto (1970), Melodien (1971) en Mysteries of the Macabre voor solotrompet en kamerorkest (1991). Onder de ervaren leiding van Reinbert de Leeuw, die met het Schönberg- en het Asko-ensemble al jarenlang intensief de muziek van Ligeti bestudeert, klinkt Ligeti zoals verwacht opwindend en haarzuiver.

De eerste cd van Matthias Pintscher met daarop drie muziekdramatische werken is een verrassende kennismaking met een jonge veelbelovende componist, die in de belangrijke Duitse operahuizen en op de Salzburger Festspiele al een welkome gast is. Niet verwonderlijk trouwens als je de dramatische kracht in de hier opgenomen werken voelt zinderen: Hérodiade-Fragmente (voor sopraan en orkest) op tekst van Stéphane Mallarmé, Sur Départ (3 orkestgroepen, 3 cello’s en 16 vrouwenstemmen) op tekst van Arthur Rimbaud en Music from Thomas Chatterton (bariton en orkest) op tekst van Hans Henny Jahnn. Deze sterk narratieve werken zijn dwingend van toon en levendig qua dynamiekcontrasten. De instrumentatie is effectrijk.

Pintscher weeft tussen gewelddadige pieken door een delicaat klankenweefsel, waardoor er altijd een soort broeierigheid heerst. Het onbereikbare ideaal van schoonheid en zuiverheid van Mallarmé wordt door Pintscher aanschouwelijk gemaakt in een duizelingwekkend hoge sopraanpartij die Claudia Barainsky met een dito zuiverheid en articulatie zingt, en ook de bariton Dietrich Henschel maakt met zijn retorisch talent van Thomas Chatterton een tastbaar personage. Het NDR-Sinfonieorchester Hamburg o.l.v. Christoph Eschenbach creëerde al eerder werk van Pintscher en neemt het duidelijk op voor deze muziek. Deze cd is een sterk visitekaartje.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content